Hopp til innhold

Pilotene har fått gjennomslag

Norwegian har blitt enig med pilotene og tror nå at de skal få passasjerene fram til sine feriemål.

Norwegian-fly over Aten

Etter krisemøtet er det avtalt at Norwegian skal ansette minst 50 nye piloter, fridagsordningen er også gjeninnført.

Foto: Svein Vestrum Olsson / NRK

Pilotene og fagforeningen har forhandlet i over åtte timer om en overtidsavtale som skal løse bemanningsproblemet i Norwegian. Nå har de kommet til enighet.

– Norwegian er innstilt på å gjøre en dugnad for å få dette til å gå bra gjennom høysesongen i juli og august, sier fagforeningsleder for Norwegian-pilotene Halvor Vatnar til NRK.

Norwegian forlenger fridagsavtalen og partene går inn for en økt grunnbemanningen av piloter. Minst 50 nye piloter skal ansettes.

Halvor Vatnar

Halvor Vatnar, leder for Norwegian-pilotene

Foto: NRK

Avtalen er landet

Fagforeningslederen er glad for at avtalen har kommet på plass.

– I månedsvis har vi sagt at dette går galt, og at vi trenger flere piloter. Denne avtalen vil komme passasjerer, ansatte, eiere og selskapet til gode, sier Vatnar.

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, vil ikke gå i detalj om hva avtalen inneholder, men sier at Norwegian kommer til å øke med et betydelig antall faste piloter i Skandinavia.

– Ansettelsene vil skje utover høsten og vil ikke ha umiddelbar konsekvens i juli. Vi har også fått på plass fridagsavtalen igjen så vi kan kjøpe fridager fra pilotene, sier Hesthammer. Han tror dette vil være nok for at Norwegian nå skal få passasjerene frem til sine feriemål i sommer.

Derfor forhandler de

Tomas Hesthammer

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian, har i dag vært i møtet med fagforeningen.

Foto: Norwegian

Krisemøtet fant sted dagen etter flygesjefen hevdet til NRK at det har oppstått fryktkultur blant pilotene.

Konflikten har vart i fem dager og minst 18 Norwegian-flyvninger har blitt kansellert, både innenlands- og utenlandsflyginger. Avlysningene kom etter fagforeningen Parat sa opp overtidsavtalen om kjøp og salg av fridager. Norwegian er avhengig av overtidsavtalen for å ha nok folk på jobb i det travleste periodene.

Fridagskjøp vil si at piloter som egentlig skulle hatt fri eller ferie, selger fridagen til selskapet. Ordninger er basert på frivillighet, og pilotene står fritt til å takke nei.

Avviser fryktkultur

Flygesjef Hesthammer skal likevel ha fått en rekke henvendelser fra piloter i Norwegian som ønsket å holde skjult at de jobbet overtid, i frykt for å bli stemplet som illojale.

– Normalt sett jobber to prosent overtid for å holde daglig drift i gang. Etter uenighetsprotokollen ble signert 28. juni gikk det fra to prosent til null, sa Hesthammer til NRK.

Vi er ikke uvenner

Halvor Vatnar, fagforeningsleder

Fagforeningen Parat sa da at det var vanskelig å forholde seg til utsagnet og ba om dokumentasjon. Nå sier Vatnar til NRK at Norwegian ikke har mottatt skriftlige rapporter om at flygere har blitt trakassert. Han avviser også at det har vært flere sykemeldinger enn normalt i perioden.

– Under krisemøtet i dag har begge parter skrevet under på at det ikke foreligger skriftlige rapporteringer om trakasseringer i selskapets rapporteringssystem. Vi er sterkt imot all trakassering, sa han og beskrev forholdene etter krisemøtet slik:

– Vi er ikke uvenner.

AKTUELT NÅ