– Nye biler er datamaskiner på hjul. De samler inn mye mer informasjon enn mange er klar over, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund.
Nafs tyske samarbeidsorganisasjon ADAC har sett på hva flere bilmerker samler av informasjon. Hva de lagrer varierer, men informasjonen kan si mye om kjørestilen din.
Frykter misbruk
– Man kan tenke seg at hvis opplysningene blir solgt videre til et forsikringsselskap, kan forsikringen bli dyrere hvis du er litt hard på gassen og bilen "sladrer", sier Nils Sødal.
Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Foto: Kjartan Rørslett / NRKForsikringsselskap NRK har vært i kontakt med sier de ikke kjøpt slik informasjon, men noen prøver frivillige ordninger som gir informasjon om kundens kjørestil.
Raskere hjelp
Direktør Kjetil Myhre i Mercedes personbiler viser fram en bil av E-klassen, der mye av dashbordet er en dataskjerm.
– Grunnfunksjonen i systemet «Mercedes Me» er en alarmfunksjon, som melder fra hvis du er utsatt for en ulykke. Vil du ha flere tjenester, må du aktivere dem, sier Myhre.
Kjetil Myhre, direktør for Mercedes personbiler.
Foto: Kjartan Rørslett / NRKSystemet samler inn, lagrer og i en del tilfeller sender opplysninger videre til produsent og importør. Det lagrer hvor du kjører og når og lager statistikk av hvordan køforholdene er der du kjører til jobb, for eksempel.
– Men vi kan ikke gå inn å se hvor en kunde kjører. Det er bare trafikkinformasjon i forbindelse med pendlerfunksjonen som lagres i inntil ett år for å gi best mulig statistikk til brukeren. For eksempel om når det er størst sannsynlighet for kø, sier Myhre.
Verkstedet vet alt på forhånd
Skal bilen på service, kan verkstedet få vite mye på forhånd.
– Da har verkstedet full status på bilen før du kommer inn, så slipper de å bruke tid på det der.
Mange av opplysningene slettes etter få dager, og du kan selv koble ut systemet eller koble det inn igjen, sier Kjetil Myhre.
Datatilsynet bekymret
Er det aktuelt å selge denne informasjonen videre til andre, for eksempel forsikringsselskap?
– I dag er det kun etter pålegg, for eksempel en rettslig kjennelse at Daimler (Mercedes-Benz) vil frigi slike opplysninger, for eksempel for å etterforske kriminalitet. Det er ikke åpnet for å gi det til for eksempel forsikringsselskaper.
Kan det bli aktuelt i framtida?
– Det kan jo være mulig. Og hvis det også er i forbrukerens interesse, så er det ikke sikkert det er så dumt, sier Myhre.
– Hvis det skjer, brukes opplysningene til helt andre formål enn de opprinnelig var ment for, det er vi bekymret for, sier fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet.