Første kvartal 2010 har vært et mareritt for norsk jernbane og norske togpassasjerer. Den siste i en lang rekke hendelser var avsporingen av et passasjertog i Brynsbakken i Oslo torsdag. Avsporingen stoppet all togtrafikk mellom Oslo S, Lillestrøm og Gardermoen.
Les også:
Les også:
Les også:
Nå sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NRK at hun knapt tror sine egne ører når hun får melding om stadig nye problemer.
Den ene hendelsen etter den andre
– Min reaksjon er at dette mest ikke er til å tro. Her skjer den ene hendelsen etter den andre som ikke skulle skje. Nå må vi få en fullstendig oversikt over hva som har skjedd, hvilke tiltak som er satt igang, og hvilke tiltak som nå må på plass for å forhindre lignende hendelser. Vi må gjøre det vi kan for å gjenopprette tilliten til toget, sier Kleppa.
Problemene kan imidlertid ikke være en overraskelse for statsråden. 13. januar i år gikk daværende sjef for NSB Persontog, Stein Nilsen, ut i NRK og sa at det kommer til å være togkaos i Norge de neste 30 årene.
Årsaken er at jernbanen er konsekvent sulteforet på midler til vedlikehold, utbygging og utbedring.
Litt under én måned etter intervjuet trakk Nilsen seg fra stillingen.
Les også:
Les også:
Les også:
Når Kleppa sier til NRK at hun kommer til å kreve en gjennomgang av hva som har skjedd, hvilke tiltak som er satt igang og hvilke tiltak som må på plass for å få jernbanenettet på stell når hun kommer fra påskeferie, bør den gjennomgangen være kjent stoff.
Gamle sanger om igjen
Så sent som 7. januar i år, det vil si for bare 85 dager siden, kalte samme samferdselsminister inn sjefen i Jernbaneverket Elisabeth Enger og konsernsjefen i NSB Einar Enger til et hastemøte etter en katastrofal åpning på jernbaneåret 2010..
Også den gangen skulle statsråden få en fullstendig gjennomgang av hva som hadde skjedd, hvilke tiltak som var innført og hvilke som måtte på plass for å hindre lignende tilfeller i fremtiden.
Den gang fortalte Elisabeth Enger at det skulle brukes 470 millioner kroner i 2010 for å forbedre avviklingen av togtrafikken i Oslo-området.
Fremskrittspartiets trafikkpolitiske talsmann, Bård Hoksrud, kan ikke se hvilke nye momenter Kleppa skal få ut av en ny gjennomgang av hva som er galt med norsk jernbane så kort etter forrige hastemøte.
Krever handling fremfor møter
– Dette vitner om en samferdselsminister som ikke har kontroll og som skal prøve å vise handlekraft. Nå må statsråden slutte å sende folk i møter og heller legge til rette for handling. Det er tiden for å legge høyhastighetstogsutredningen i skuffen og heller legge penger på bordet så vi løser dagens prekære situasjon, sier Hoksrud til NRK.
Han får støtte av transportpolitisk talsmann i Høyre, Ingjerd Schou.
– Først og fremst må Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap inn og granske hva som er feil. Det er et sikkerhetsmessig problem at denne delen av samferdselssektoren er i den forfatningen den er, og det er åpenbart at det er behov for at noen utenfra ser på dette, sier Schou.
Hun sier den rødgrønne regjeringen må begynne å ta dette mer på alvor dersom Norge ikke skal levere en samferdselssektor i forfall til den neste generasjonen.
– Vi har kommet dit at det ikke lenger er tid til å vente på et regjeringsskifte. Nå må statsminister Jens Stoltenberg på banen. Vi vet hva som må gjøres. Det må bevilges penger, man må gjøre noe med organiseringen og lederskapet i Jernbaneverket og NSB må ta ansvar for det de har ansvar for. Klarer de ikke det, må vi få inn noen som kan det, sier Schou.