I går ble all togtrafikk i Norge stanset i tre timer, grunnet en feil ved Jernbaneverkets operasjonssentral i Trondheim.
En kortslutning førte til at deler av sambandet mellom toglederne og togene gikk ned. Dermed tok ikke toglederne sjansen på å la togene kjøre, og 10.000 passasjerer ble rammet.
Rådgiver Bjørn Eilertsen i Forbrukerrådet er sjokkert over situasjonen som oppsto.
– Det er nesten surrealistisk at slikt kan skje, sier Eilertsen til NTB.
Les også:
Les også:
– Ikke godt nok
NSB innførte et nytt refusjonssystem for passasjerer som rammes av forsinkede tog 1. februar i år. Refusjonsordningen trer inn etter 30 minutters forsinkelse på lokal og regiontogene, og etter 60 minutters forsinkelse på fjerntogene.
Siden tog-Norge stod stille i tre timer i går, kan altså samtlige av de 10.000 som ble berørt kreve å få halve billettprisen tilbake.
Les også:
Les også:
Eilertsen synes ikke ordningen er god nok.
– Hvis du satt på Hamar og skulle til Oslo, og toget var tre timer forsinket, er halv pris tilbake ikke godt nok, sier han.
Nå mener han NSB må være svært smidige når de behandler kravene som kommer inn.
Les også:
Automatisk ordning mulig
Forbrukerrådet har tidligere også gått hardt ut mot ordningen som gjelder for pendlere.
– De må sende inn et resyme av forsinkelser den siste måneden, og deretter få tilbakebetalt noe av månedskortet. Med moderne datateknologi burde det vært mulig med en automatisk refusjonsordning, sier Eilertsen.
Les også:
Les også:
Les også: