Hopp til innhold

Forbrukerrådet sjokkert over togstans

Sto du fast på en togstasjon mandag kveld, bør du absolutt kreve refusjon fra NSB, mener Forbrukerrådet.

Passasjerer står i kø på Oslo-S under togkaos

Passasjerer sto i kø på Oslo S under togkaoset mandag kveld.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

I går ble all togtrafikk i Norge stanset i tre timer, grunnet en feil ved Jernbaneverkets operasjonssentral i Trondheim.

En kortslutning førte til at deler av sambandet mellom toglederne og togene gikk ned. Dermed tok ikke toglederne sjansen på å la togene kjøre, og 10.000 passasjerer ble rammet.

togkaos

En kortslutning førte til sambandsfeil, og deretter til togstans i tre timer.

Foto: Magnar Brandseth / NRK

Rådgiver Bjørn Eilertsen i Forbrukerrådet er sjokkert over situasjonen som oppsto.

– Det er nesten surrealistisk at slikt kan skje, sier Eilertsen til NTB.

Les også: Togkaos i tre timer - alle tog stod stille
Les også: Reserveløsningen sviktet også

– Ikke godt nok

NSB innførte et nytt refusjonssystem for passasjerer som rammes av forsinkede tog 1. februar i år. Refusjonsordningen trer inn etter 30 minutters forsinkelse på lokal og regiontogene, og etter 60 minutters forsinkelse på fjerntogene.

Siden tog-Norge stod stille i tre timer i går, kan altså samtlige av de 10.000 som ble berørt kreve å få halve billettprisen tilbake.

Les også: Slik får du tilbake NSB-pengene
Les også: 10.000 togkunder berørt av sambandsfeil

NSB-konduktør Per-Christian Hanslien og passasjerer

NSB-konduktør Per-Christian Hanslien forklarte passasjerer hva de kunne gjøre på Oslo S.

Foto: Amund Aune Nilsen / NRK

Eilertsen synes ikke ordningen er god nok.

– Hvis du satt på Hamar og skulle til Oslo, og toget var tre timer forsinket, er halv pris tilbake ikke godt nok, sier han.

Nå mener han NSB må være svært smidige når de behandler kravene som kommer inn.

Les også: Skal granske tre timers full togstans

Automatisk ordning mulig

Forbrukerrådet har tidligere også gått hardt ut mot ordningen som gjelder for pendlere.

– De må sende inn et resyme av forsinkelser den siste måneden, og deretter få tilbakebetalt noe av månedskortet. Med moderne datateknologi burde det vært mulig med en automatisk refusjonsordning, sier Eilertsen.

Les også: - Flaut for Jernbaneverket
Les også:
– Lover at det aldri skal skje igjen
Les også: Hjelpende hånd på kaotisk kveld

Togstans - passasjerer ser mot NSB-merke

10.000 kunder ble i går rammet da deler av togsambandet i Norge brøt sammen.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

AKTUELT NÅ