Hopp til innhold

Norwegians piloter krever regelendring

Norwegians egne piloter krever nå at myndighetene endrer regelverket i luftfarten. Pilotforeningen i flyselskapet mener det er norske myndigheter som i prinsippet har gitt Norwegian anledning til å ha thailandske ansatte på asiatiske vilkår.

Norwegians egne piloter krever nå at myndighetene endrer reglene i luftfarten. Pilotene vil ikke at flyselskapet skal ansette utenlandske arbeidere med langt dårligere vilkår enn andre i selskapet.

VIDEO: Norwegian-piloter krever regelendringer

Halvor Vatnar, leder for pilotforeningen i Norwegian, påpeker at det norske flyselskapet får lov til å ha en flybase i Bangkok.

– Det har tydeligvis norske myndigheter godkjent. Det må komme klare lover og regler som definerer hvor flybesetningsbasen er, sier Vatnar.

Vil ha forbud mot Bangkok-base

Han retter ikke kritikk mot egen ledelse, men mener det er et smutthull i regelverket som norske politikere må få tettet.

Bør norske myndigheter forby at Norwegian kan ha en base med ansatte i Bangkok?

– Ja, så lenge strukturen er sånn som den er nå, mener vi det. Det burde ikke være mulig. Operasjonen går ut fra Skandinavia. Man driver forretning i Skandinavia, da må man også ta konsekvensen av at man driver og har fabrikken i Europa og Skandinavia og forholde seg til vilkår som er vanlig i bransjen i den delen av verden, sier Vatnar.

NRK har fått innsyn i kontraktsvilkår som viser at de fleste av Norwegians thailandske kabinansatte har en grunnlønn på under 3000 kroner i måneden.

Noen tillegg til grunnlønnen er det. Blant annet får de 200 kroner ekstra for den tolv timer lange flyturen mellom Bangkok og Oslo.

Vatnar tror SAS kommer til å ta etter Norwegian dersom ikke regelverket endres.

– Det sier seg selv at de må det dersom de skal overleve. Det er et politisk ansvar å stoppe dette, sier han.

SAS: – Kan måtte se på nødvendige tiltak

Også SAS etterlyser grep fra politisk hold, slik at flybransjen fortsatt kan gi skandinaviske lønninger.

– Hvis det slås ben under den modellen, er det klart at SAS må se på nødvendige tiltak, sier Tormod Sandstø, pressekontakt i SAS.

Hvilke tiltak SAS eventuelt kan eller vil ta, mener Sandstø er for tidlig å si.

– Det blir hypotetiske spekulasjoner, men vi mener det må være mulig å drive på en måte hvor man har en anstendig lønn. Det er en grunnpilar i det norske og skandinaviske arbeidslivet. Sånn mener vi det må kunne være fremover, hvis ikke, blir det selvsagt vanskelig, sier Sandstø.

Tror Norwegians vri er kommet for å bli

Flyekspert og analytiker Ivar Andreas Lemmeken Gjul i Fondsfinans tror likevel Norwegians vri med lokale lønninger selv på langdistanseflyvninger, er kommet for å bli.

– Enn så lenge er Norwegian, når det gjelder lavkostsegmentet, førstemann ut. Det er en svært viktig konkurransefordel i fremtiden, sier Gjul.

– Jeg tror de andre vil komme etter. Norwegian er først ute, og om det blir en suksess, vet vi først om to-tre år, men jeg tror det kommer til å bli en stor suksess. Jeg tror det kommer til å utvide langdistansemarkedet betraktelig. Det blir veldig mye enklere for oss å ta en helgetur til New York, for eksempel.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger