Hopp til innhold

– Norwegian følger i Ryanairs spor

– Norwegians bruk av utenlandsk arbeidskraft er en uunngåelig trend, sier flyanalytiker. Han mener mange har interesse av at kostnadene holdes nede.

– Norwegians bruk av utenlandsk arbeidskraft er en uunngåelig trend, sier flyanalytiker.

Se video: – Norwegian følger i Ryanairs spor

I de siste dagene har NRK fortalt at utenlandsk kabinpersonale tjener langt mindre enn de norske. Mens thailandsk kabinpersonale har en grunnlønn på under 3000 kroner i måneden, raser en spansk fagforeningsleder og kaller Norwegians kontrakter for «piratkontrakter».

Førsteamanuensis på BI og flyanalytiker Espen Andersen sier den kraftige konkurransen i bransjen fører til et veldig fokus på lønn. Han tror bruken av utenlandsk arbeidskraft er noe vi må venne oss til.

Gjør det samme som Ryanair

– Dette representerer en langvarig trend. Det er ikke uvanlig at billigselskapene gjør det. Ryanair har gjort det i en årrekke og etter hvert som Norwegian blir mer internasjonalt, så vil de bli presset til å gjøre de samme tingene som det Ryanair gjør, mener Andersen.

Han mener problemet ikke blir borte før man får en internasjonal regulering av bransjen.

– Men jeg tror det er langt fram dit. Det er mange sterke interesser som har interesse av at det sterke kostnadspresset i flybransjen skal fortsette, ikke minst passasjerene.

Og han syns etikken her er vanskelig.

– På den ene side vil denne praksisen gi et press og dårlige lønninger for folk som er i bransjen, på den annen side er det billigere å bo i de landene hvor disse arbeidstakerne bor. Det er ikke noe problem for selskapene og få fatt i både flygere og kabinpersonale, så noen har tydeligvis lyst på de jobbene. Skal vi nekte noen å ta de jobbene for å beskytte svært godt betalte nordmenn?

– Uansvarlig globalisering

Arild Hermstad

Arild Hermstad.

Foto: Thomas Winje Øijord / NTB Scanpix

Arild Hermstad i Framtiden i våre hender tror også dette er en trend som vil vare.

– Den formidable veksten i flytrafikken fortsetter, men det bør den ikke i vår del av verden. De lave prisene kan høres ut som gode nyheter for forbrukerne, men det er det ikke. Vi flyr mer og mer og betaler ikke miljøkostnader for det, sier han til NRK.no.

Hermstad sier hans organisasjon i utgangspunktet er for at folk i fattige land skal ha lønn og inntekt.

– Men samtidig snakker vi her om en bransje med fryktelig høye klimautslipp og dette er ikke bærkraftige arbeidsplasser på lang sikt.

Han mener flyselskapene må reguleres kraftigere internasjonalt og frykter en ansvarspulverisering slik det man har sett i shippingbransjen.

– Dette er en type globalisering som er det motsatte av det vi trenger. Det Norwegian gjør her er å presse frem en mer uansvarlig og uregulert globalisering, mener Arild Hermstad.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger