– Vi har jo friskt i minne en pilotstreik, som ødela veldig mye av første kvartal, som ellers ville ha vært bra, kommenterte Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos under pressekonferansen onsdag.
Pilotstreiken i Skandinavia førte til at Norwegian mistet mange kunder til konkurrentene. I tillegg til at første kvartal normalt sett er litt lavere enn resten av året på grunn av ekstrautgifter til vær og vind, er tallene også påvirket av den svake norske kronen mot en sterk dollar og euro.
– Vi hadde håpet på et mye bedre resultat selvfølgelig, men streiken traff oss med store kostnader. Det er ikke noe å legge skjul på.
– Folk slutter ikke å reise
Mens Norwegian hadde 320 000 flere passasjerer i England og Spania i første kvartal sammenlignet med i fjor, gikk antallet ned med 190 000 passasjerer i Norge og Sverige, mye forklart med pilotstreiken i Skandinavia, skriver selskapet på sine nettsider.
Tallene preges av at påskeutfarten i år var i første kvartal, mot andre kvartal i fjor.
– På den positive siden er passasjerveksten utenfor Skandinavia god, ikke minst på langdistanserutene, legger Kjos til.
Like i underkant av fem millioner passasjerer fløy med selskapet i første kvartal, en økning på to prosent fra samme tid i fjor. Trafikkveksten (RPK) i samme periode var på 15 prosent.
Ifølge Kjos vitner billettsalget for mai og sommermånedene om bedre tider.
– Det ser ut til at kundene kommer tilbake igjen, og trafikken er økende i forhold til fjoråret, spesielt på langdistanse. Bookingtallene for sommeren ser veldig bra ut. Folk slutter ikke å reise, påpeker han.
Tapte 350 millioner på streik
Tidligere har det kommet frem av selskapets egne beregninger at streiken i mars i år kostet selskapet 350 millioner kroner.
120 millioner av disse var tapte inntekter, mens 110 millioner var ekstrakostnader knyttet til å ivareta passasjerer som ble rammet av kansellerte flyavganger.
Tapet som følge av streiken var imidlertid lavere enn hva analytikerne på forhånd hadde fryktet, fordi flyselskapet steg kraftig på børsen