Hopp til innhold

Norge betaler 150-250.000 kroner årlig for hver Color Line-ansatt

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen sier nå at en viktig årsak til at Color Line skal få flagge ut, er at støtteordningen for norske sjøfolk ikke skulle bli for dyr.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

EN DÅRLIG NYHET: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen sier at utflaggingen av Kiel-fergene var et kompromiss for at støtteordningen for norske sjøfolk ikke skulle bli for dyr.

Foto: Ingvild Øvretveit / NRK

– Vi bruker to milliarder kroner årlig på å sysselsette norske sjøfolk rett fra statskassa, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Beløpet har økt kraftig etter at regjeringen har styrket støtteordningen kraftig.

Hvis Color Line flagger ut Kiel-fergene vil de ha muligheten til å ansette langt billigere arbeidskraft. I første omgang er det 700 ansatte som jobber i restauranter, butikker og hotelldriften som er utsatt.

Etter det NRK erfarer, mottar Color Line i dag nærmere en kvart million kroner for hver av disse ansatte. Årsaken er at skatt og arbeidsgiveravgift tilbakebetales fra Staten.

Ifølge Sjømannsforbundet baserer imidlertid det tallet seg på de høystlønte i Color Line. Forbundet mener derfor at statens gjennomsnittlige utgift for de 700 som nå er utsatt, er på rundt 150.000 kroner.

Velger Color Line å ansette billig utenlandsk arbeidskraft istedet, er det dermed ikke bare Color Line som sparer penger.

– Mindre kostnader

– Ved at Color Line flagger ut to båter så vil kostnadene bli, ikke mindre alt i alt, men kostnadsøkningen blir mindre, sier Isaksen.

– Så da er det egentlig ønskelig at Color Line flytter disse båtene over i Norsk Internasjonalt Skipsregister for da kan dere spare penger?

– Det regjeringen fikk fra fartsområdeutvalget (utvalget som skulle vurdere støtteordningen til norske sjøfolk) hvor både fagforeningene og arbeidsgiverne var representert var et kompromiss med veldig mange gode nyheter for norsk maritim næring og for norske sjøfolk, sier Isaksen.

Han sier at staten bruker 400 millioner mer på å sysselsette norske sjøfolk i dag enn i 2012.

– Men så var det også en dårlig nyhet at Color Line skulle få anledning til å flagge over to skip. Color Line mente det var nødvendig for å sikre 2300 arbeidsplasser i Norge. Og samtidig ville bety at Staten ville bruke mer på å sysselsette norske sjøfolk, men ikke så mye mer.

Ny forklaring

Så sent som i spørretimen 18. april, sa statsminister Erna Solberg at dette ikke har dreid seg om penger, på spørsmål fra Senterpartiets leder i næringskomiteen Geir Pollestad.

Regjeringens forklaring fram til avstemmingen over Arbeiderpartiets forslag om ny gjennomgang av saken, har vært at trusselen om at Color Line ellers ville kunne flagge ut til Danmark, og at over 2000 norske sjøfolk miste jobben.

Stian Grøthe i sjømannsforbundet mener næringsministeren har villedet Stortinget.

– Jeg synes det er skandaløst. Dette handler ikke om konkurranseulempe, men om å spare penger. Det er uredelig fordi det ikke er flertall for denne løsningen. Når statsråden kommer med denne opplysningen dagen etter at saken har vært i Stortinget betyr det at han har villedet Stortinget. Han har hele tiden sagt at det handler om konkurranseulempen til Color Line. Dette er en helt annen sak.

Sludder

– Jeg sa akkurat det samme i Stortinget i går, sier Næringsminister Røe Isaksen.

– Kompromisset fra et flertall i et utvalg hvor både fagforeninger og arbeidsgivere var representert, handlet om faren for å miste 2300 arbeidsplasser ut av Norge, men var også et helhetlig kompromiss hvor utvalget foreslo en rekke tiltak for å bruke mer penger på norske sjøfolk og et tiltak som ville bety mindre penger fra statskassen. Regjeringen følger opp hele pakken, og vi har allerede økt støtteordningene for norske sjøfolk kraftig, avslutter Røe Isaksen.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ