Hopp til innhold

Nordmenn røyker stadig mindre

Salget av sigaretter gikk markert ned i fjor. Hovedårsaken er tildekkingen av tobakksvarer i butikkene, mener forsker.

Gjemt tobakk i norske butikker

Fra årsskiftet 2009/2010 ble det forbudt å vise fram tobakk i hyllene i norske kiosker og butikker. Her foto bak disken i en butikk, der tobakken er gjemt bak nøytrale dører med påskriften tobakk.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

For ett år siden ble det innført en lov som sa at at butikkene ikke hadde lov til å ha tobakksvarer synlig fremme ved kassene.

Forsker Hans Olav Melberg ved Universitetet i Oslo tror denne innføringen er en av grunnene til at tobakkssalget gikk ned i 2010.

– Det ser vi fordi det har vært en spesielt stor nedgang i år i forhold til tidligere år, sier Melberg.

– Får lete litt ekstra

Tobakksautomat

Slike automater blir brukt i dag, etter at de nye lovene trådte i kraft.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

I 2010 solgte norske dagligvarebutikker 1,66 milliarder sigaretter. Det er en nedgang på 54,4 millioner sigaretter, eller 3,2 prosent sammenlignet med 2009, viser tall fra Nielsen Norge.

Nedgangen er så sterk at den ikke kan forklares med økt helsebevissthet, dyrere røyk eller mer kjøp i utlandet, mener forskerne. De peker først og fremst på forbudet mot å ha synlig røyk i butikkene.

Men selv om kjøp av røyk har blitt mer tungvint enn før, skremmer det ikke alle.

– Jeg kutter det ikke ut uansett. Da får jeg bare lete litt ekstra for å finne automaten, sier en dame NRK har snakket med.

– Det er klart det er mer tungvint, men jeg har liten tro på at det har noe å si for de som allerede røyker, sier en annen.

Salg av snus går tregere

Tobakk

Slik så det ut i butikkene før.

Foto: Helge Hansen / SCANPIX

Men forskerne er enige. Mindre synlighet, og det å gjøre røyk til en spesiell vare, har påvirket enkelte grupper til å røyke mindre.

– Gruppene vi tenker på er de som ønsker å slutte, og ungdommer, sier Melberg.

Omsetningen av pipe og sigarettobakk i dagligvarebutikkene har gått enda kraftigere tilbake, og hadde et redusert salgsvolum på 6,1 prosent sammenlignet med året før.

Snus fortsatte veksten, men i en lavere takt enn året før. I 2010 hadde snus en volumvekst på 12,4 prosent, mens veksten året før var på hele 20,7 prosent i norske dagligvarebutikker.

Les også: Loven om oppstilling av tobakksvarer (Pdf-fil)

AKTUELT NÅ