- Dette er i forlengelsen av reklameforbudet mot tobakksprodukter som vi har hatt i Norge siden 1970-tallet. Det er et forsøk på å gjøre det lettere for de som har sluttet å røyke, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Knut- Inge Klepp.
Tiltaket skal også hindre at barn og unge begynner å røyke.
Ikke helt gjemt
Men reglene er ikke strengere enn at det er lov med generelle skilt uten tilknytning til merkevarene.
- Det første kundene ser når de kommer inn i kiosken er to svære skilt som det står tobakk og snus på. Jeg tror varene er blitt tydeligere enn før, sier daglig leder i kiosken Mix Skateflua i Ålesund, Ane Riise.
Hun får støtte av direktøren i bransjeorganisasjonen HSH, Thomas Angell.
- Vi er sterkt imot hele ideen og har ingen tro på at den vil virke, sier han.
- Reklamen forsvinner
Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Knut- Inge Klepp, holder likevel på sitt. Til tross for de store, generelle skiltene mener han at reklamen for tobakksvarene forsvinner.
- Vi fjerner nå merkevarereklamen på røyk- og snuspakker slik at den ikke lenger blir så synlig, sier han.