Hopp til innhold

Salget av tobakk har gått ned

Etter den nye loven som gjør at tobakksvarene må skjules i butikken har salget hos dagligvarebutikkene gått ned med 1,6 prosent.

Tobakk

Tobakksprodusenten Philip Morris vil ha slutt på at røykpakkene må skjules i butikkene.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Det nye forbudet mot å ha synlige tobakksvarer i butikkene har ført til at verdens største tobakksprodusent går til sak mot den norske staten for å få forbudet fjernet.

Les: Røyk og snus gjemmes bort
Les: Tobakksgigant saksøker Norge

Produsenten Philip Morris mener at forbudet ikke har noen helseeffekt, og at det ikke vil føre til at flere slutter å røyke.

– I andre land har det ikke hatt noen nevneverdig effekt på hvor mange som slutter å røyke, sa kommunikasjonsdirektør Anne Edwards i Philip Morris International til NRK tirsdag morgen.

Video nsps_upload_2010_3_9_8_29_9_277.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

SE VIDEO: Anne Edwards i Morgennytt.

Nedgang i januar og februar

Norske dagligvarebutikker har kjøpt sigaretter for drøyt seks milliarder kroner i løpet av det siste året, og omsetningen i volum økte med 1,8 prosent de siste 52 ukene, viser tall fra analyseselskapet Nielsen. Det vil si at hvis man ser et helt år tilbake i tid så har antall sigaretter solgt økt.

Men når man sammenligner bare de siste åtte ukene, perioden fra nyttår til utgangen av februar, har dagligvarebutikkene solgt 1,6 prosent færre sigaretter sammenlignet med samme periode i fjor.

Dette er perioden sigaretter og andre tobakksvarer har vært i salg etter at forbudet mot synlige tobakksprodukter kom.

Salg av sigaretter i Norge de siste tre årene (hele år/52 uker)

 

Per 20.03.2008

Per 01.03.09

Per 28.02.10

Endring siste 52 uker

Salg i verdi (x1000 NOK)

5.176.280

5.659.004

6.013.151

354.147

6,3 %

Salg i volum (x1000)

1.543.145

1.645.832

1.675.428

29.596

1,8 %

Kilde: Nielsen ScanTrack, Dagligvare, Sigaretter, 52 rullerende uker.

– Har ingen effekt

Etter å ha sett de nye tallene fremholder Anne Edwards at Philip Morris ikke har merket noe til nedgangen.

Anne Edwards, kommunikasjonsdirektør i Philip Morris International

Anne Edwards.

Foto: Anders Brekke / NRK

– Det kan være mange forskjellige årsaker til den nedgangen. To måneder er ikke mye, og vi har ikke sett noen nedgang, sier Edwards til NRK.no.

Jusprofessor Hans Petter Graver sa til NRK tirsdag at tobakksgigantens søksmål vil falle gjennom dersom salget ikke gikk ned.

Les: Tror ikke Philip Morris vinner

Edwards presiserer at saken bare gjelder Philip Morris' situasjon på markedet.

– Vi har gjort vårt forarbeid, og jeg tror ikke det har noen innflytelse på vår sak. Vi ville ikke gått til sak hvis vi ikke trodde vi kunne vinne, sier hun.

Tror ikke på utslag

Thomas Angell

Thomas Angell.

Thomas Angell i bransjeorganisasjonen HSH hadde heller ingen tro på at lovendringen ville gi utslag på tobakkforbruket da den nye loven trådte i kraft.

– Det var et poeng fra vår side at dette neppe ville ha noen stor effekt. Vi viste da til Island, der forbrukskurven viste at det var vanskelig å se konkrete utslag, sier Angell til NRK.no.

Angell tror fortsatt ikke det utgjør noen forskjell om tobakksvarene er synlige i butikken eller ikke.

– Man har allerede manuelt salg av tobakk, som betyr at man må gå fram til disken og si hva man skal ha. Da er det uinteressant om personen bak disken må hente varen opp fra en skuff eller ikke, sier Angell.

– Vi tror fortsatt ikke at dette vil ha noen nevneverdig effekt. Forbruket av tobakk vil nok fortsette å gå ned. Det har det gjort siden 70-tallet, og det er bra, men jeg tror nok ikke at vi vil se noe stort utslag på denne kurven, sier han.

Pressevakt i Helsedirektoratet, Berit Kolberg Rossiné, opplyser at direktoratet ikke kommenterer tall som gjelder så korte perioder.

Les også: Loven om oppstilling av tobakksvarer (pdf-fil)

AKTUELT NÅ