Det er ifølge Aftonbladet 17 europeiske forbrukerorganisasjoner som har gått sammen om å anmelde den kinesiske nettbutikken for brudd på EU-loven DSA (Digital Services Act) torsdag.
– Temu gir sine brukere svært dårlig forbrukerbeskyttelse, og benytter seg i tillegg av manipulative virkemidler som er ulovlig ifølge europeisk lov, hevder direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.
Slik ser forsiden på nettbutikken ut litt over 11 torsdag 16. mai.
Foto: Skjermbilde fra TemuIfølge den svenske avisen fordoblet Temu fortjenesten sin fra 2022 til 2023. I fjor endte fortjenesten på rundt 85 milliarder norske kroner.
Ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet, har butikken 75 millioner månedlige brukere i Europa.
Frykter at barn og unge bruker tjenesten
En av innvendingene fra den svenske forbrukerorganisasjonen Sveriges konsumenter, er at Temu er svært aktive på TikTok som brukes av mange unge.
– Temu har selv sagt at barn ikke bruker deres plattform, men det kreves ingen alderskontroll for å opprette en konto, sier generalsekretær Johanna Hållén til nyhetsbyrået TT.
Forbrukerrådet i Norge påpeker at nettbutikken er «proppfull av manipulerende design».
Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, her avbildet i forbindelse med en annen sak.
Foto: Snorre Tønset / NRK– Temu bruker manipulerende design for å få forbrukere til å bruke mer penger enn de hadde planlagt, samt komplisere prosessen med å avslutte kontoen dersom man ønsker det, sier Blyverket.
Hun sier de også håper å få EU-forordningen inn i norsk rett.
– Vi forventer at norske forbrukere skal ha like god beskyttelse som resten av befolkningen i Europa. Det er på høy tid at forordningen blir innført i norsk rett, sier Blyverket.
Påstår flere lovbrudd
Forbrukerrådet er medlem av paraplyorganisasjonen BEUC som har sendt inn klagen.
De opplyser at de støtter klagen, men kan ikke sende egen klage siden Digital Services Act ikke er innført i norsk rett.
Dette er noen av punktene forbrukerorganisasjonene hevder Temu gjør, ifølge BEUCs pressemelding:
- Temu oppgir ikke tilstrekkelig informasjon om de mange selgerne som opererer på plattformen.
- Temu bruker manipulerende design for å fremme mersalg og låse forbrukerne til plattformen.
- Temu tåkelegger hvorfor og hvordan enkeltprodukter anbefales til brukerne.
Foruten dette som organisasjonene mener bryter DSA-loven, har de allerede uttrykt bekymringer rundt produktsikkerheten på plattformen.
Temu: Vil overholde lover
Aftonbladet har fått svar fra Temu via e-post. Der skriver nettbutikken at de tar anmeldelsen på største alvor.
– Vi er forpliktet til åpenhet og full overholdelse av alle gjeldende lover og forskrifter, skriver de blant annet.
Etter at denne saken ble publisert, tar Michael Falk i Temus nordiske PR-byrå Agera PR kontakt med NRK og sender over hele uttalelsen fra Temus talsperson.
Du kan lese hele her:
Forbrukerrådet-direktøren sier det er en kjensgjerning at Temu har tatt Europa med storm.
– Derfor er det viktig at vi som forbrukerorganisasjoner setter søkelys på det vi ser på som ulovlig praksis fra plattformen. De bryter EUs forordning om digitale tjenester, som skal sikre at europeiske forbrukere er trygge når de handler på nett, understreker hun.