Hopp til innhold

Nesten fem prosent av norske barn sliter

Norske barn scorer høyt i en ny rapport fra Unicef som tar for seg barnas levekår i OECD-landene. Likevel er det én eller to elever i hver norske skoleklasse som opplever å ha dårlig livskvalitet.

En ny UNICEF-rapport viser at 4,5 prosent av norske barn i alderspennet 11 til 15 år er misfornøyde med livskvaliteten sin. Norge kommer likevel svært godt ut i forhold til andre land.

VANSKELIG: Rapporten som Unicef legger frem i dag slår fast at nesten fem prosent av norske barn har det vanskelig. Bufdir mener det tallet er altfor høyt.

Nærmere fem prosent av norske barn i alderen 11 til 15 år forteller at de ikke er fornøyd med livssituasjonen sin, viser den ferske rapporten fra Unicef.

Mari Trommald

Mari Trommald er direktør i Bufdir. Hun mener rapporten ikke kan bli en hvilepute for myndighetene.

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet mener tallet er alvorlig.

– Selv om rapporten slår fast at de fleste norske barn har det veldig bra, så kan vi ikke slå oss til ro med det, sier Mari Trommald som er direktør i Bufdir.

Hun forteller at problemer med psykisk helse, vanskeligheter med å mestre skolen og trøbbel i sosiale relasjoner kan være noen av årsakene til at barna ikke har det bra.

Etterlyser flere voksne i friminuttene

Maja Pedersen Rekkedal

Maja Pedersen Rekkedal (12) syns det er trist at mange barn i Norge ikke har det så greit.

Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

På Sagene skole i Oslo går 7.-klassingene Hala Elfari, Maja Pedersen Rekkedal, Johanne Øyen Aas og Ludvig Liholm. Elevene syns det er trist å tenke på at en del barn sliter i hverdagen.

– Hvis man føler seg utenfor så kan det virkelig påvirke livet ditt. Foreldre og voksne rundt barna må ta tak i det, hvis de ser at barn sliter, sier Johanne.

– Det er ikke alltid det er så mange voksne ute i friminuttet, men det bør det være, fortsetter Maja.

Barnefattigdom stort problem

I tillegg til at ett til to barn i hver skoleklasse opplever dårlig livskvalitet, er det også tre elever i hver klasse som lever i en familie med vedvarende lav inntekt.

– Og dette vet vi har stor betydning for hvordan barna har det. For at barna skal bli godt inkludert slik at de kan vokse opp og få seg en jobb, så er de nødt til å ha det bra og få de tilbudene de trenger, sier Trommald.

Unicef-rapporten

Unicef-rapporten Fairness for Children tar for seg hvordan barn i OECD-land har det. I Norge blir det stadig mindre forskjeller på barn.

Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

– Vær greie med medelever

I 2014 bodde om lag 92.000 barn i hushold som har hatt lav inntekt over en periode på tre år.

Hala Elfari

Hala Elfari (13) mener alle barn burde ha like muligheter.

Foto: Lars Thomas Nordby / NRK

Trommald mener at barnefattigdom ofte fører til at barn opplever å være ekskludert fra sosiale sammenhenger på grunn av familiens økonomiske situasjon.

7.-klassingene på Sagene skole oppfordrer andre barn til å være greie med hverandre, og særlig med dem som har det vanskelig. Elevene tenker også på barn i andre land, som sliter med andre problemer enn det norske barn opplever.

– Alle barn i verden fortjener å ha det bra, konkluderer Hala.

En ny UNICEF-rapport slår fast at det i hver skoleklasse er ett eller to barn som opplever dårlig livskvalitet.

SNAKK MED NOEN: Her er 7.-klassingenes råd til barn som ikke har det så greit. Det viktigste er å snakke med en voksen, mener elevene på Sagene skole.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger