Hopp til innhold

Negativt resultat for SAS

Flyselskapet SAS hadde et resultat på minus 2,6 milliarder svenske kroner før skatt i første kvartal. Nå ber de om mer kapital.

SAS fly letter fra Gardermoen

SAS skal gjennomføre en totalendring av sin virksomhet. Det innebærer rutenettet, flåten, kollektivavtaler og andre kostnadsstrukturer, skriver de i en børsmelding.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

I norske kroner tilsvarer det rundt 2, 5 milliarder kroner i minus for SAS.

– Dette er 700 millioner dårligere enn tilsvarende periode i fjor, sier Norges sjef i SAS, Kjetil Håbjørg til NRK.

Passasjertallene til SAS sank med 15 prosent fra fjerde kvartal i fjor.

– Dette er resultatet er påvirket av pandemien og reiserestriksjoner, som ble innført i november og desember i fjor, sier Norges sjef i SAS, Kjetil Håbjørg.

SAS sin norgessjef Kjetil Håbjørg

– Denne pandemien har vært veldig tøff for bransjen og SAS, sier Håbjørg., sier Norges sjef i SAS, Kjetil Håbjørg.

Foto: Aud Darrud / NRK

Trenger ny kapital

Flyselskapet varsler nå en full gjennomgang av selskapets drift, som skal bidra til å kutte de årlige kostnadene med 7,5 milliarder svenske kroner.

Flyselskapet lanserer derfor spareplanen «SAS Forward».

– Dette er et transformativt program, som omfatter hele SAS. Alle som er i, og omkring SAS, skal samle krefter og virkelig ta tak i situasjonen vår, sier Håbjørg.

Uten en radikal forandring frykter SAS at dagens situasjon raskt kommer til å tømme selskapets likviditet.

På linje fra Stockholm uttaler konsernsjefen at han er i gang med samtaler både med de største aksjonærene, som er den svenske og danske stat, samt kreditorene. Så langt har ikke aksjonærene gitt noen løfter om å bidra til å styrke selskapets økonomi.

Vi har annonsert «SAS forward». Vi ser inn i fremtiden, og har en plan for å hente inn kapital, forteller konsernsjef i SAS Anko van der Werff, til NRK.

SAS-konsernsjef Anko van der Werff

NY BASE I BERGEN: – Vi planlegger en ny base i Bergen, forteller konsernsjef i SAS Anko van der Werff.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Videre sier han at selskapet ønsker å bli konkurransedyktige, men at de må tjene penger.

Det vi trenger mer enn alt er få inn ny kapital til selskapet, sier han.

SAS skal være i gang med samtaler med hovedaksjonærene.

For kundene er det bare gode nyheter. I Norge skal vi lage en ny base i Bergen. Vi åpner også nye ruter, for vi vil investere i kundene, sier Van der Werff.

Vil tilby jobbsikkerhet

Antall ansatte i SAS ble halvert i løpet av koronapandemien. Rundt 5000 ansatte mistet jobben sin. Av disse er rundt 550 piloter, 200 av dem er norske.

Flere piloter som mistet jobben sin i selskapet mente SAS hadde lagt hindre i veien deres for å få tilbake jobben de hadde før.

De oppsagte pilotene var ansatt i hovedvirksomheten, SAS Scandinavia, og derfor sier SAS at gjenansettelsesplikten ikke gjelder.

Nye jobber i selskapet utlyses nå gjennom SAS Connect og SAS Link, to nyetablerte datterselskaper.

På linje fra Stockholm forteller konsernsjefen at de nå er i gang med samtaler og diskusjoner, en altomfattende forretningsplan, på alle nivåer.

Er det rom for norske piloter i fremtiden?

Ja, selvsagt. Vi rekrutterer for øyeblikket. Planen er designet for at selskapet skal bevege seg fremover. Selskapet må stå på egne føtter. Vi må kunne tilby jobbsikkerhet og stabilitet, sier konsernsjefen i SAS, Anko van der Werff til NRK.

– Vil pilotene som mistet jobben under pandemien få jobben tilbake?

Ja, det er planen. Ikke bare pilotene, men også annet personell. Vi ønsker at tidligere ansatte kommer tilbake. Vi har tenkt å vokse oss større, sier han.

Har ikke tillit

Ifølge leder i Norsk SAS-flygers forening (NSF) er det lite som tyder på at fremtiden til de oppsagte pilotene er sikret.

Tilliten mellom ledelsen i SAS og våre medlemmer er ikke gjenopprettet, sier leder i NSF, Roger Klokset.

Oppsagte piloter har mulighet til å søke jobb via SAS Connect. Selv om pilotene har 20 års ansiennitet, må de starte helt på bunn av lønnsstigen, forteller han.

Pandemien har endret markedet

Konsernsjefen sier pandemien varte lenger enn de trodde. Det er fremdeles flere steder SAS ikke kan fly til.

– Markedet endrer seg. Kundene endrer seg. Vi må være der kundene er, derfor er vi mer ambisiøse nå, sier Van der Werff.

Flyselskapet ser at de må gjøre endringer i forhold til reisemønstre og forholdene på markedet.

De to siste årene har vært de mest utfordrende i flybransjens historie, skriver SAS.

– På vei inn i pandemien var SAS veldig lønnsomt, det er ikke slik at vi har hatt underskudd de siste årene. Det er pandemien som har påvirket oss og som har endret markedet. Vi ser et stort behov for å tilpasse SAS et nytt marked, og det skal vi gjøre sammen med våre ansatte, leverandører og eiere, sier SAS sjef i Norge Kjetil Håbjørg.

29,8 milliarder i gjeld

SAS er allerede i gang med spareprogrammet «SAS forward», som skal styrke fremtiden til selskapet.

– Vi har spart en god del allerede. Dette går på avtaler om reforhandlinger om flyleie, leverandører og internt i selskapet som vi er godt i gang med. Men det er klart det en tøff omstilling i et veldig krevende marked, sier Håbjørg.

I denne planen inngår det også at SAS skal skape et fremtidsrettet flyselskap med et konkurransedyktig kostnadsnivå.

I dag har SAS 29,8 milliarder i gjeld.

– Som å slå av lyset

Professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøgskole (NHH) og ekspert på luftfart, Frode Steen, sier de negative tallene som ble presentert tirsdag ikke er uventet.

Frode Steen

LOJALE KUNDER:– SAS har hatt veldig lojale kunder i mange år, de kundene er ikke der i like stor grad i dag, sier professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøgskole (NHH) og ekspert på luftfart, Frode Steen.

Foto: NHH / Hallvard Lyssand

Vi må ikke glemme hvorfor SAS og andre flyselskap sliter nå. Mye har vært stengt ned og SAS har valgt å ha i gang en del trafikk. Det har vært veldig viktig for oss som bor i Skandinavia. Luftfartsnæringen og reiselivsnæringen er nok de som virkelig har fått merket pandemien mest. Det var jo som å slå av lyset når det ble stengt ned, og det kostet veldig mye for disse selskapene, sier Steen til NRK.

Han mener det ikke er urimelig at SAS får hjelp, men spørsmålet er fra hvem, hvordan og hvor mye.

– Så langt i pandemien har eierne vært villige til å hjelpe selskapet i tiden med pandemi. Jeg tror vi kommer til å se at de vil bidra med mer likviditet og støtte, sier han.

Les også: SAS-aksjen stuper med 25 prosent

SAS-fly lander på Bergen lufthavn Flesland
SAS-fly lander på Bergen lufthavn Flesland

Les også: Fersk SAS-sjef om problemene: – Beklager til kundene

SAS-konsernsjef Anko van der Werff
SAS-konsernsjef Anko van der Werff

Lyspunkt

AKTUELT NÅ