Miljøorganisasjonene blir feitere

Miljøorganisasjoner tar imot store sponsormidler fra oljeindustri og lakseoppdrettere.

Frederic Hauge og Bellona deltok i Viking Rally 2009

Frederic Hauge og Bellona da de i mai deltok i Viking Rally fra Oslo til Stavanger.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Flere miljøorganisasjoner har vokst seg dobbelt så store de siste årene. Pengene kommer fra næringslivet, det offentlige og fra private givere.

LES OGSÅ: - Har altfor tette bånd til miljøverstingene

Miljøorganisasjonene kritiserer hverandre for å grønnvaske bedrifter de heller burde kjempe mot.

Vil bli større og mektigere

Bellona har økt tallet på ansatte fra 30 til 50 på tre år. Driftsinntektene til organisasjonen har økt fra 30 millioner i 2006 til 50 millioner i år. 10 millioner av dette er offentlig støtte, resten kommer fra næringsliv og privatpersoner.

Frederic Hauge, leder i Bellona

Frederic Hauge, leder i Bellona

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix

- Vi har tenkt å bli mye større enn dette, bli mye mektigere og få enda mer innflytelse, sier leder Frederic Hauge.

LES: Bellona: - Saksøk regjeringen

Blant sponsorene til Bellona er Avinor, Austevoll Seafood ASA, BMW Norge, Oslo Lufthavn, Entra Eiendom, Europcar og Harald A. Møller.

  • Se liste over flere organisasjoner og deres økonomi og sponsorer på slutten av artikkelen.

- Bellonas samarbeid med næringslivet har eksistert i 12 år og gitt oss muligheter til å forandre samfunnet. Vi er stolte av det samarbeidet. Vi bestemmer selv hva vi skal jobbe med. Det er ikke slik at vi lar næringslivet detaljstyre vårt arbeid, sier Frederic Hauge.

Bellona magasin

Mange bilreklamer i Bellonas magasin.

Foto: NRK

Stolte av bilsponsing

Bellonas siste utgave av eget magasin er fullt av reklamer for blant annet bilprodusenter.

- Det er en revolusjon på gang når bilindustrien presenterer miljøløsninger, 20 år etter at vi kjøpte den første el-bilen. Det er en revolusjon på gang. Det er vi stolte av å være en del av, sier Hauge.

Han sier han synes det er viktig at næringslivet viser at de er vktige til å gå foran for å finne nye miljøløsninger.

- Jeg tror Bellona har bevist at vi ikke gir bedrifter billige grønne stempler. Vi kritiserer også våre samarbeidsløsninger. Vi har et bredt samarbeid med mange forskjellige bedrifte, og er derfor ikke veldig avhengig av hver enkelt, sier Hauge.

De fleste miljøorganisasjonene har lange sponsorlister. De får fra bilindustrien, fra flyplasser, fra Ica og Ikea, fra laksenæringen og rederier. Selskaper mange ikke forbinder med miljøvern.

NETT-TV: WWF-sponsor blir kalt miljøversting

Video nsps_upload_2009_12_3_16_45_14_511.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

NETT-TV: WWF håper å endre verdens største oppdrettsselskap. (Klikk på bildet for å se video).

LES OGSÅ: – Burde juble over kongekrabbenedgang

Grønnvasking

- Jeg tror alle organisasjonene prøver å balansere samarbeidet med næringslivet på en måte som ikke gir for mye til bedriftene. Men det er en balansegang som er vanskelig, og som blir enda vanskeligere over tid. Det er veldig deilig å slippe å a de balanseavveiingenene hver eneste gang, sier Truls Gullowsen, leder i Greenpeace, Norge.

Greenpeace er en miljøorganisasjon som ikke tar i mot penger fra næringsliv eller stat i noe land. De reagerer på at konkurrentene så lett tar imot penger fra miljøverstinger.

- Vi er redd for grønnvasking av bedrifter som ikke driver ordentlig. Vi ønsker å sette vår egen dagsorden og selv bestemme hvilke områder vi skal prioritere. Vi frykter at næringslivet ville tjent mer på slike avtaler enn det Greenpeace ville gjort, sier Gullowsen.

Han mener det er viktig med en sterk miljøbevegelse, men at organisasjonene forblir uavhengige er enda viktigere for å forbli troverdig.

- Uavhengighet fra næringsliv og stat kan være med på å opprettholde troverdigheten, sier Greenpeace-lederen.

- Jeg frykter at næringslivet ofte kommer best ut av avtalene med miljøbevegelsen. Ofte vil de bruke sponsingen der det gir best effekt til seg selv, legger Gullowsen til.

Miljøvernforbundet er en av de få som sliter med økonomien. Selv om de også tar i mot gaver fra mange sponsorer, legger leder Kurt Oddekalv vekt på at de ikke lar seg sponse av laksenæring eller bilindustri. Han kritiserer flere av de andre organisasjonene for å selge seg til næringslivet.

LES: Kurt i konfrontasjon

- Du finner ikke noe snusk hos oss, mens andre selger meningene sine, sier Oddekalv.

Selv mener han Bellona er en av verstingene.

NETT-TV: Vet ikke om han kommer seg til København
Kurt Oddekalv
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

NETT-TV: Kurt Oddekalv har kjøpt seg båt, men mangler en million for å komme seg til København. (Klikk på bildet for å se video).

Dobbelt så store på kort tid

Et velvillig næringsliv har i stor grad hjulpet miljøorganisasjonene å bli store. Verdens Naturfond (WWF), Zero og Regnskogfondet er dobbelt så store nå som i 2006. Og Bellona og Naturvernforbundet har økt mye de siste årene.

  • Bellona har gått fra 30 ansatte i 2007 til 50 ansatte i 2009. Driftsinntektene har økte fra 30 millioner i 2006 til 50 mill i 2009.
  • Blir sponset av blant andre Avinor, Yara, Shell, Wilhelmsen, Austevoll Seafood ASA. Oslo lufthavn, Entra eiendom, Europcar, Harald A. Møller.

  • Verdens Naturfond - WWF fra 28 til 40 ansatte. Driftsinntektene har økt fra 40 millioner til 110 millioner (2006 - 2009).
  • Blir sponset av blant andre Marine Harvest, Ikea, Aker Seafoods, Elopak, Statskraft, Leif Høegh, Morges redeiforening, Handelsbanken finans, ICA.

  • Norges Naturvernforbund - fra 38 til 41 ansatte. Driftsinntektene har økt fra 20 millioner til 40 millioner (2006 - 2009)
  • Blir sponset av blant andre Stormberg, Statskraft, Statnett, Jøtul, Norgesgruppen.

  • Zero - fra sju til 18 ansatte på to år. (2007 - 2009) –mer enn doblet. Driftsinntektene økte fra 4 millioner til 13 mill (2006 - 2009)
  • Blir sponset av blant andre Volvo, Shell, Exxon mobil, Statoil, Veidekke, Uhlens biodiesel.

  • Regnskogfondet - fra 14 til 21 ansatte. Driftsinntekter økt fra 46 til 118 mill (2006 - 2008).
  • Blir sponset av blant andre Choice hotellene.

  • Miljøvernforbundet - har gått noe ned, fra 21 til 16 ansatte (2007 - 2009. Driftsinntektene har økt fra 7,5 (2006) til 11,5 (2008), og ned igjen til 9 millioner i 2009.
  • Blir sponset av blant andre Trond Mohn, Grieg Foundation, flere titalls mindre bedrifter som leverer varer og tjenester til skip og hotell som organisasjonen eier.
    Inntekter for miljøorganisasjonene

    Inntektene øker for miljøorganisasjonene

    Foto: NRK

SISTE NYTT

Siste meldinger