Hopp til innhold

Sammenligner Statoil-reklame med «godnatt-eventyr»

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Organisasjonen Framtiden i våre hender mener en reklamekampanje fra Statoil bryter markedsføringsloven, og har klaget til Forbrukerombudet.

Det gjelder kampanjen «Statoil - Eventyret». En video ble vist på TV 2, og blant andre Aftenposten.no hadde en annonse 14. og 15. november med teksten «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».

Ved å klikke på annonsen kommer leseren til en nettside med samme overskrift og teksten «Til sammen tror vi at de store funnene som er gjort i år, kan inneholde rundt 2,5 milliarder fat oljeekvivalenter. (…) Ikke siden 80-tallet er det funnet så mye olje og gass i løpet av ett år. Det inspirerer!»

- To brudd på loven

Arild Hermstad

Arild Hermstad i Framtiden i våre hender

Foto: Just world photo

Framtiden i våre hender mener reklamen bryter lovbestemmelsene om villedende handlinger og om særlig beskyttelse av barn. De krever at Forbrukerombudet fatter et vedtak om forbud mot videre bruk av TV-reklamen.

– Reklamen er utformet mot barn, med godnatteventyr og animasjon som virkemidler, og Framtiden i våre hender mener Statoil framstilles som et selskap som leter etter skatter som verden trenger for å fungere, mener leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

I klagen til Forbrukerombudet skriver Framtiden i våre hender blant annet at «bivirkningene av å brenne fossil energi er så alvorlige at vi mener at det er påkrevd at Statoil også informerer om klimaeffekten når de hevder at dette er til glede for våre barnebarn; jamfør forbudet mot tobakksreklame og påbud om at det informeres om skadevirkningene ved salg».

Han mener Statoil bryter markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger, og paragraf 19 om særlig beskyttelse av barn.

– Ikke rettet mot barn

Jannik Lindbæk Jr

Kampanjen ikke er rettet mot barn, men skal si noe om hvordan Statoil jobber for å dekke verdens behov for energi på en bærekraftig måte, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. i Statoil.

Foto: Harald Pettersen/Statoil / Harald Pettersen

Jannik Lindbæk jr, som er informasjonsdirektør i Statoil, avviser anklagene.

– Vi mener vår kampanje nettopp tar utgangspunkt i fakta. TV-reklamen forteller at «Det norske oljeeventyret har aldri vært mer spennende». Det er helt sant. Det er også riktig at de nye oljefunnene på sokkelen har skapt ny optimisme og vil gi grunnlag for verdiskapning i mange tiår fremover, sier han.

Han sier at kampanjen ikke er rettet mot barn, men skal si noe om hvordan Statoil jobber for å dekke verdens behov for energi på en bærekraftig måte.

– Problemstillingene som Framtiden i våre hender peker på er en sentral del av kampanjen, og noe vi ønsker debatt om. Derfor heter det også i kampanjen: «Hvordan skal vi klare å skaffe energi til en økende verdensbefolkning, uten å ødelegge kloden?».

– Dette er kanskje det største og viktigste spørsmålet i vår tid, og det har ennå ikke funnet sitt endelige svar. Men spørsmålet opptar og inspirerer oss, både som privatpersoner og som selskap, sier Lindbæk jr.

AKTUELT NÅ