Da Kiwi ved Jernbanetorget i Oslo sentrum åpnet klokken 06 i dag tidlig, sto tre prisjegere klare til å sjekke prisene. Det samme gjorde NRK.
Prissjekken viser at Kiwi i stor grad har valgt å holde igjen prisoppgangen med uendrede priser, og til og med prisnedgang på en rekke varer.
Coop Extra har i snitt satt opp varene med 10 prosent i utvalget NRK sjekket. Mest har prisene økt i kategoriene hygiene og såpe med 35 prosent, og saft og pålegg med 15 prosent.
Rema har i snitt økt prisene med 8 prosent. Saft og pålegg ser ut til å ha økt mest, med 20 prosent. Snacks og godteri har økt med 12,2 prosent.
40 prosent dyrere toalettpapir
Her er noen av endringene:
- Prishopp på toalettpapir: Det billigste toalettpapiret hos Extra er blitt 40 prosent dyrere og koster 24.90, mens hos Rema har prisen økt med 15 prosent til 19.5 kroner. Hos Kiwi er prisen tilnærmet uendret på 16.90 kroner.
- Dyrere vaskemidler: Prisen for Jif-spray har økt med 52 prosent til 49,90 kroner hos Extra. Rema har hatt en prisoppgang på 9 prosent til 35,90 kroner. Prisen er uendret på 32.90 hos Kiwi.
- Kaffe: Prisen for kaffe spriker mellom konkurrentene for en halv kilo Evergood eller Friele: Hos Extra er oppgangen på 7 prosent til 94,90, hos Rema koster kaffen 94,90 som før, mens Kiwi har dumpet prisen med 29 prosent til 59.80.
- Sjokolade: Prisen for en pose M er uendret hos Rema og Kiwi på 29.90, men har gått opp med 33 prosent til 39.90 hos Extra.
- Meieri: Q-lettrømme har økt med 20 prosent til 19.50 kroner hos Extra, og 14 prosent til 18.40 kroner hos Rema, mens hos Kiwi er prisen uendret.
NRK har sjekket 93 varer ved å ta bilde av førpriser 17. januar, og sammenlignet med bilde av etterpriser 1. februar.
Tabellen under viser et utvalg på 20 varer. Klikk her for å se alle de 93 varene NRK har sjekket nederst i saken.
– Enorme prisøkninger fra leverandørene
Kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis, sier de har mottatt enorme prisøkninger fra leverandørene sine.
– Vi har tatt ut en del av det, men vi har ikke tatt ut kostnadsøkningen vi selv har hatt, sier Friis.
– Betyr det at dere vil sette opp prisene ytterligere?
– Av konkurransehensyn kan vi ikke si om vi kommer til å sette opp eller ned prisene, men vi kommer til å gjøre alt vi kan for å være konkurransedyktige, sier Friis.
Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge AS.
Foto: John T. Pedersen / CoopHan mener økningen er et resultat av prisdiskrimineringen som de har påpekt overfor myndighetene i lang tid.
– Leverandørene gir Norgesgruppen mye bedre betingelser enn oss. Derfor kan Kiwi gjøre dette uten problemer, sier Friis.
– Dette er et forsøk på avsporing fra Coop. Vi er billigst, og det skal vi fortsette å være, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.
Konkurransetilsynet er glade
Kilder i butikkjedene sa i desember til NRK at prisøkningene kunne bli opp mot 10 prosent fra 1. februar, men presiserte da at resultatet ennå ikke var klart.
Siden har bransjen fått kritikk av både regjeringen og Konkurransetilsynet for å lekke ut informasjon i media.
Samtidig er myndighetene kritisk til at prisene vanligvis settes opp 1. juli og 1. februar. I bransjen kalles dette for prisvinduer. Matkjedene og leverandørene, som selger mat til dagligvare, har avtalt at økte priser skal tas ut disse tidspunktene.
Konkurransetilsynet har vært bekymret for at det fører til at matkjedene vet når de kan sette opp prisene. Men etter prissjekken til NRK, er Konkurransetilsynet lettet:
– Det at det er ulike priser, kan indikere at det er konkurranse. Det er vi glade for, sier avdelingsdirektør Beate Bjerrefjord til NRK.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier til NRK onsdag at de aldri har sagt at de skulle sette opp prisene 1. februar.
– I dag har vi fått prisøkninger fra våre leverandører. De siste ukene har vi sett mange medieoppslag om at prisene skulle øke i butikk i dag, men vi i Kiwi har aldri sagt at vi skulle sette opp prisene våre 1. februar, sier hun.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier de aldri har sagt at de skulle sette opp prisene 1. februar.
Foto: Kiwi– Av konkurransehensyn kan vi ikke si noe om når priser går ned eller opp. Men vi kan love alle kundene våre at uansett hva som skjer, skal KIWI alltid være billigst.
Kiwi har valgt «å låse prisene» framover på en rekke varer. Men Konkurransetilsynet har vært kritisk til grepet.
Professor: – Ulogisk
NHH-professor Tore Wallin Andreassen tror dette er like mye et PR-stunt av Kiwi som taktisk prising.
– I en tid hvor alle forventer at dagligvaresektoren skal forsyne seg grovt, viser de samfunnsansvar ved å fryse prisene, sier han til NRK.
– NRK ser hos Kiwi at uendrede priser ikke bare gjelder varer med prislås, men også en rekke andre varer. Hva betyr en mulig priskrig fra Kiwi for konkurrentene når det har vært en kostnadsøkning?
– Dette er ulogisk i forhold til hele oppladingen til 1. februar, hvor bransjen har flagget tydelig at det ville komme en kostnadsovervelting i prisene. Så kommer vi til 1. februar, så har ikke Kiwi gjort noen ting. Det virker som et spill for galleriet mot konkurrentene. Dette er klassisk fangens dilemma. Det er lurt å late som overfor de andre at man vil øke prisen, så går man motsatt vei, sier han.
NHH-professor Tor Wallin Andreassen.
Foto: CHRISTIAN LURA / NRKI Rema sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes at marginene ligger fast på 3 til 4 prosent.
– Men nesten 80 prosent av våre kostnader er det vi betaler for varene vi kjøper inn. Når leverandørene øker prisen til oss så øker dessverre også prisen ut i butikk. Men vi øker ikke mer enn vi må, sier hun til NRK.
Advarer mot å snakke om prisøkninger i pressen
Konkurransetilsynet har vært urolig for hva som ville skje med prisene 1. februar. De har allerede snakket med bransjeorganisasjonen NHO mat og drikke, og vil møte leverandører og dagligvarekjeder de neste ukene.
De er først og fremst bekymret for at 1. februar blir en vindu hvor aktørene kan sette opp prisene, fordi «alle i bransjen» vet at prisene vanligvis går opp. De siste årene har prishoppene både 1. februar og 1. juli blitt sterkere.
De siste ti årene har prishoppene i juli og februar vært nesten tre ganger så høye som på begynnelsen av 2000-tallet.
– Vil Konkurransetilsynet anbefale å legge om praksisen med prisvinduer 1. februar og 1. juli?
– Vi er opptatt av denne problemstillingen, men det er for tidlig å si noe om dette faktisk er med på å skade konkurransen i markedet, sier konkurransedirektør Tina Søreide til NRK.
Konkurransedirektør Tina Søreide advarer dagligvareaktørene om å snakke om prisøkninger i pressen.
Foto: Bjørn Olav Nordahl / NRKKonkurransetilsynet har sagt at prismønsteret skal granskes. Tilsynet ønsker å finne ut av om det er noe med dagens system som åpner for koordinering og tilpasning.