Halve Norge har mistet TVNorge-kanalene

Ved midnatt mistet alle kunder av Canal Digital 13 kanaler som eies av Discovery Networks, blant dem TVNorge.

Canal Digital sluttet å sende TV Norge og de andre kanalene til SBS Discovery i natt etter at de to selskapene ikke klarte å komme til enighet om hva distribusjon av kanalene skal betale. Ragnar Kårhus i Canal Digital forklare hvorfor de mener SBS Discovery krever for mye penger for sine kanaler.

Canal Digital sluttet å sende TV Norge og de andre kanalene til SBS Discovery i natt etter at de to selskapene ikke klarte å komme til enighet om hva distribusjon av kanalene skal betale.

Like før midnatt ble det klart at det ikke ble noen enighet mellom TVNorges eier Discovery Networks og Canal Digitals eier Telenor om en ny avtale. Den gamle avtalen gikk ut ved midnatt. Det betyr at halvparten av hustandene i Norge mister 13 kanaler.

Det er følgende kanaler: TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID Investigation Discovery og Discovery Showcase HD.

Harald Strømme i TVNorge forklarer hva han mener konflikten med Canal Digital består i. Etter at Canal Digital tok kanalen av lufta har de mistet omtrent halvparten av sine seere.

Direktør i TVNorge Harald Strømme har en helt annen forståelse av saken.

Beklager overfor kundene

– Prisforlangende fra Discovery har vært helt urimelig høyt i forhold til det vi har kunnet akseptere på vegne av våre kunder, sier informasjonssjef i Telenor Tormod Sandstø.

Informasjonssjefen understreker likevel at Telenor beklager overfor kundene at de nå mister kanalene.

Direktør i TVNorge Harald Strømme har en helt annen forståelse av saken. Han påpeker at prisen på TVNorge-kanalene har stått stille i årevis mens Canal Digital har økt sine priser betydelig.

– Prisen for TVNorge har vært uforandret i 10 år, sånn at vår andel av det folk bruker på å se på TV har gått kraftig ned, mens vi har vokst veldig i seerandeler og har investert tungt i norsk innhold.

Uenige om hva som er rimelig pris

Det vi ber om en en prisøkning for denne gruppen på 13 kanaler som tilsvarer en kopp kaffe pr. kunde pr. år, sier Strømme.

Dette tilbakevises igjen av Telenors informasjonssjef som kaller regnestykket kreativt.

– Hadde det vært en kopp kaffe det stod om så hadde vi spandert den for lenge siden, og da hadde vi vært enige. Her snakker vi om at de krever en prisøkning på flere hundre millioner kroner, sier Sandstø.

Canal Digital uten TVNorge-kanaler
Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

SISTE NYTT

Siste meldinger