Hopp til innhold

Full jernbanekrangel på Stortinget: – Flertallet viser mangel på respekt

Ap protesterer mot at Stortinget kun får fire uker på å behandle jernbanereformen. Høyre hevder partiet møter seg selv i døra når de klager på korte tidsfrister.

Tog på vei ut fra Oslo S

TIDSFRIST: Regjeringspartiene, KrF og Venstre vil behandle jernbanereformen før sommeren. – Uansvarlig kort tid, mener Ap.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Tirsdag denne uken kom stortingsmeldingen om regjeringens planer om en helt ny organisering av norsk jernbane. Om fire uker og to dager skal innstillingen fra transportkomiteen være klar.

Sverre Myrli

FORBAUSET: – Jeg hadde ikke min villeste fantasi sett for meg at flertallet mente at dette skulle behandles i vår, sier Sverre Myrli i Ap.

Foto: Arbeiderpartiet

– Dette er den største reformen av norsk jernbane på over 130 år. Regjeringen har brukt halvannet år på reformen, og så skal Stortinget få fire uker. Det er helt uansvarlig, sier jernbanepolitisk talsmann i Ap, Sverre Myrli.

Under komitémøtet tirsdag ba Ap og Sp om at behandlingen skulle utsettes til høsten. Men flertallet, bestående av Høyre, Frp, KrF og Venstre, nektet.

LO: – Direkte uforsvarlig

Nå har Ap og Sp klaget inn saken for presidentskapet på Stortinget. Myrli hevder den korte tidsfristen går imot Stortingets egne retningslinjer, og viser til et brev presidentskapet sendte til regjeringen i vinter:

I anledning regjeringens oversikt over bebudede saker i vårsesjonen finner presidentskapet grunn til å informere om at saker må fremmes innen midten av april for at de skal kunne påregnes å bli behandlet før vårsesjonens slutt.

Stortingspresident Olemic Thommessen / Brev til regjeringen, 10.02.15

Ap-politikeren sparer ikke på kruttet når han skal si sin mening om stortingsflertallets behandling av saken.

– Organiseringen av jernbanen skal gjelde i mange år framover. Det kler dem dårlig å ha en så total mangel på respekt for Stortinget, det offentlige ordskiftet, interesseorganisasjonene og de ansatte i jernbanen, sier Myrli til NRK.

Også fagforeningene reagerer. LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen mener de ikke har sjans til å sette seg godt nok inn i saken før den åpne høringen den 26. mai.

– Ingen rekker å utrede konsekvensene for sikkerheten i løpet av en måned. Ingen rekker å sette seg inn i virkningene på langs sikt. Dette er en direkte uforsvarlig behandling, skriver han i en pressemelding onsdag.

Høyre: Forberedt på nattjobbing

Men kritikken preller av på komitéleder Linda Hofstad Helleland fra Høyre. Ifølge henne er det nettopp ut av respekt for de ansatte at de ønsker at reformen skal vedtas før sommeren. Dessuten har hun liten sympati for rødgrønne klager om hastverk.

Høyre-politiker Linda Hofstad Helleland

UTÅLMODIG: – De togreisende har ikke tid til å vente på at Ap skal skape en jernbanepolitikk, sier Linda Hofstad Helleland (H).

Foto: Siv Sandvik / NRK

– De rødgrønne fremmet mange saker med veldig korte tidsfrister. Det var til og med sånn at Stortinget valgte å utsette sesjonen med én uke da klimakvoteloven ble lagt fram, sier hun og viser til hva som skjedde da Stortinget i 2007 kun fikk to uker på å behandle kompliserte regler for klimakvoter.

– Så nå skal dere være like ille?

– Jeg er innstilt på å utsette dette med noen dager, dersom de ønsker det, sier Helleland.

Men mer enn et par dager vil hun ikke gi. Det borgerlige flertallet står fast på at saken skal være i boks før stortingsrepresentantene tar ferie den 19. juni.

– Vi gleder oss til å ta imot innspill og få saken i havn i til sommeren. Vi er innstilt på sene kvelder og jobbing utover natten for å få det til, sier Helleland til NRK.

Stortingets presidentskap skal nå ta stilling til om tidsfristen er for kort, eller ikke.

AKTUELT NÅ