Hopp til innhold
Trønderbanen
Foto: Eyvind Aabakken / NRK

Jernbanereformen

Oppsummert

Regjeringen oppretter et direktorat som skal stå for drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen. Regjeringspartiene, KrF og Venstre er enige om hovedtrekkene i jernbanereformen som blant annet innebærer økt konkurranse. Målet er et bedre togtilbud.

  • Jurist kritisk til hemmelig mandat i Vy-tildeling

    I forbindelse med tildelingen av togrutene på Østlandet skal samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i hemmelighet ha grepet inn i forhandlingene og sikret at Vy ikke kunne tape, skriver Aftenposten.

    Det kan ha vært både et brudd både på habilitetsloven og ført at Vy får for mye penger av staten, mener jurist. Samferdselsdepartementet er imidlertid uenig i påstanden, skriver NTB.

  • Sp vil legge ned Jernbanedirektoratet

    Senterpartiet går inn for å legge ned Jernbanedirektoratet. I tillegg har partiet vedtatt at oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet må stanses.

    – Senterpartiets landsstyre har lite forståelse for hvilke samfunnsoppdrag Jernbanedirektoratet har å løse all den tid jernbanereformen ikke videreføres. Derfor er det riktig å planlegge for at direktoratet legges ned. Det vil spare samfunnet for unødig byråkrati, kostnader og ressurser, heter det i en uttalelse som ble vedtatt på Senterpartiets landsstyremøte tirsdag.

    Partiet tar også tydelig standpunkt i striden om oppsplittingen av togtilbudet på Østlandet.

    Regjeringen, som Senterpartiet også er del av, har lagt opp til en prosess hvor togtrafikken kan bli splittet mellom Vy og Flytoget. Jernbanedirektoratet er i dialog med de to selskapene om dette.

    Dette sier Sp nå tydelig nei til.

    – Prosessen med forhandlinger om togkjøring på Østlandet stanses, slår partiet fast i uttalelsen.

    De gjør det også klart at Vy bør få tildelt den samlede togkjøringen på Østlandet.

    (NTB)

  • Regjeringa avviser jernbanekrav

    Regjeringa avviser kravet til Ap, Sp og SV om å utsette behandlinga av EUs fjerde jernbanepakke. Det skriv Aftenposten.

    Dei tre partia bad regjeringa utsette saka til det nye Stortinget har tilrådt, fordi dei som stemte imot jernbanepakka no har fått fleirtal i Stortinget.

    Utanriksminister Ine Eriksen Søreide (H) understrekar at dei ikkje er forplikta til å ta omsyn til det nye fleirtalet.

    – Det mest kontroversielle hadde vore å gjere som Ap, SV og Sp ønsker, altså å aktivt blokkere gjennomføringa av eit gyldig stortingsvedtak av reine politiske omsyn, seier ho til avisa.

  • NHO fryktar EØS-krasj

    NHO seier dei forventar at regjeringa gjennomfører Stortingets vedtak om EUs fjerde jernbanepakke.

    Dei er uroa for konsekvensane om saka blir sett på vent på grunn av valet.

    EØS-komiteen skal etter planen behandle saka fredag, men etter valet er fleirtalet på Stortinget mot jernbanereforma.

    – Det vil vere oppsiktsvekkande om det første den nye regjeringa gjer, er å utløyse ei konflikt med EU og EØS-avtalen på så eit sentralt område som samferdsel, seier direktør for internasjonal avdeling i NHO, Tore Myhre, til NTB.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no