Turistbransjen og næringslivet i Kristiansand gnir seg i
hendene over Mette-Marit-effekten. Den siste tida har en rekke medier fra inn- og utland vært i byen for å gjøre opptak fra Mette-Marits hjemby. Og flere skal være på vei.
Positivt
Det viktigste er at vi framstilles i et positivt lys, at reportasjene er positivt vinklet, og det er de i høyeste grad ved en slik anledning, sier reiselivsdirektør Ronny Andersen i Destinasjon Sørlandet. Han kan ikke tallfeste verdien av fjernsynsreportasjene, men viser til at tilsvarende tid i kjøpte reklameinnslag koster enormt mye.
Reklameeffekten
Det fungerer ikke slik at folk reiser til Sørlandet umiddelbart etter å ha sett innslag på TV. Poenget er at de forbinder noe positivt med Kristiansand, sier Andersen. Næringslivet er også klar over reklameeffekten og vil utnytte den maksimalt. Sigurd Tvedt i Kvadraturforeningen er opptatt av at alt må se fint ut på Torget i Kristiansand når fjernsynskameraene slås på. Dette er en ny og flott situasjon for oss. Vi får faktisk en kronprinsesse fra Kristiansand som hele Europa er opptatt av. I tillegg er det jo en nydelig historie om Askepott og om kjærligheten som har seiret til slutt, sier Tvedt, til Fædrelandsvennen.