NRK Meny
Normal

Bedre forberedt på ebola-alarm

I dag gikk Helsedirektoratet gjennom hvordan vi skal bli bedre rustet dersom en ebolasmittet-pasient kommer til Norge med fly. Alarmen som gikk på Værnes denne uken viser at vi er for dårlig forberedt.

Ebola-smitte

VIL UNNGÅ DETTE: Ifølge rapporter var rutinene for dårlige etter at ebola-alarmen gikk på Værnes lufthavn i forrige uke. Etter møtet i dag ber Helsedirektoratet kommunene og luftfarten om å gå gjennom smitterutinene for at vi skal være bedre forberedt neste gang.

Foto: Tor Åge Hansen / NRK

Mandag denne uken gikk alarmen på Værnes lufthavn, etter mistanke om at en av passasjerene på et KLM-fly fra Amsterdam kunne være smittet av ebolaviruset.

Rundt 100 passasjerer, inkludert personen som kunne være smittefarlig, ble holdt igjen i to og en halv time.

Alarmen var falsk, og det ble raskt varslet en gjennomgang.

Svein Lie

VIKTIG MØTE: Det er de ansatte i luftfarten som først kommer i kontakt med passasjerene og deretter kan se om det er mistanke om smitte, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Svein Lie. Han sier at møtet i dag var svært viktig for å være bedre forberedt mot en eventuell ebola-alarm.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

I dag minnet Helsedirektoratet om smitterutinene i kommunene og luftfarten for å være bedre sikret neste gang det slås ebola-alarm i Norge.

– Dette er et viktig møte, særlig for dem som jobber i luftfarten. De er de som først kommer i kontakt med passasjerene og som kan varsle oss dersom det er mistanke om smitte, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Svein Lie.

Nærmere 20 representanter fra myndighetene, Folkehelseinstituttet og representanter for luftfarten var i dag hos Helsedirektoratet for å finkjemme rutinene.

– Rutinene må finkjemmes

Ebolaepidemien som herjer i Vest-Afrika har til nå krevd over 1000 menneskeliv, og Verdens helseorganisasjon (WHO) har erklært utbruddet som en internasjonal helserisiko.

  • Helsedirektoratet ber nå alle norske kommuner gå gjennom egne beredskapsplaner, dersom ebolaviruset kommer til Norge.
  • Alt kabinpersonell og flyplassansatte vil nå få oppdatert informasjon om viruset og hvordan de kan oppdage symptomer på sykdommen blant reisende.

Helsedirektoratet sender nå ut en sjekkliste til flyselskapene og Avinor for at de skal ha et bedre grunnlag for å vurdere situasjonen.

Brevet til kommunene om beredskapsrutiner blir sendt ut i neste uke.

Avinor: – Vi er godt forberedt

– Vi er godt forberedt, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, men sier det alltid er bra med en oppdatering på beredskapsplaner og regelverk.

Avinor

RUTINER OG REGLER: Kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud sier de er godt forberedt dersom en passasjer er ebolasmittet eller at det er fare for det, men at rutinene og regelverket må finkjemmes.

Foto: Stig Jaarvik / NRK

Ifølge Ulverud har det vært en del spørsmål fra de ansatte om å de har myndighet til å omdirigere fly, og deretter å tømme flyet for passasjerer før en medisinsk vurdering.

Avinor har ansvaret for drift ved 46 flyplasser og er en under samferdselsdepartementet en nasjonal flysikringstjeneste for sivil og militær luftfart.

Myndighet til å tømme fly

– Etter møtet i dag er det klart at vi har myndighet til dette. Ebola er jo en ting i tiden og det er noe som mange er opptatt av, både reisende og ansatte. Da er et slikt møte helt nødvendig, sier hun.

Rapporter etter ebola-alarmen på Værnes lufthavn viser at rutinene var uklare og at situasjonen var dårlig håndtert.

Helsedirektoratet gjør ingen endringer for kommunene som er såkalte Point of Entry-kommuner, slik det var varslet tidligere. Disse kommunene har særskilte oppgaver for å håndtere smitte dersom det skjer en hendelse av betydning for internasjonal folkehelse.

Dersom en ebolasmittet passasjer kommer til Norge, skal flyselskapet varsle smittevernsvakt ved Folkehelseinstituttet.

Deretter blir det tatt en avgjørelse på pasienten skal sendes til en av de fore Point of Entry-kommunene: Ullensaker, Oslo, Bergen eller Tromsø.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger