Hopp til innhold

Facebook-kampanje om strengere asylforskrifter har nådd millioner

Justisdepartementets kampanje «Stricter asylum regulations in Norway» har nådd ut til folk man ellers ikke ville nådd ut til, viser ny studie.

Skjermdump Facebook

FACEBOOK: Slik ser kampanje-siden ut i dag, med over 37.000 følgere.

Da pågangen av flyktninger og asylsøkere til Norge var stor i 2015, prøvde justisdepartementet noe nytt. De lanserte en kampanje i sosiale medier for å påvirke reisevalgene til asylsøkerne.

– Vi skal gi korrekt og nøktern informasjon. Dette er ikke akkurat «Welcome to Norway», sa daværende statssekretær Jøran Kallmyr (Frp).

Et av budskapene på facebooksiden til kampanjen er «om du får avslag på asyl i Norge og ikke drar hjem frivillig, vil vi fjerne deg med makt».

En rapport om kampanjen «Stricter asylum regulations in Norway», (strenge asylforskrifter i Norge) lansert i dag, forteller at det ikke er tvil om at den har nådd mange man ellers ikke ville nådd.

– Ved inngangen til 2017 hadde innleggene våre på Facebook blitt sett av over 11 millioner mennesker. Hovedtyngden av disse har befunnet seg i viktige opprinnelses- og transittland som Afghanistan, Irak og Libya, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Skjøld-Lorange i Justis- og beredskapsdepartementet.

Myndighetene betalte for spredning av innhold på Facebook, slik at tilpasset informasjon ble vist på sidene til utvalgte målgrupper.

Facebook-tommel

Facebook rapporterte millioner av treff og tusenvis av «liker»-klikk.

Foto: Facebook

Tydelig budskap

Medforfatter av rapporten «Communicating borders», Jan-Paul Brekke, sier at hovedbudskapet i kampanjen var tydelig.

– Ikke kom hit, tenk deg godt om før du reiser i retning Norge, og kanskje velg andre alternativer.

– Det var jo litt panikk både i Norge og andre europeiske land, og man var villig til å bruke alle verktøy tilgjengelig. Innstramningene var der, og man følte det var mye annen informasjon der ute fra smuglere og andre, og sosiale medier ble brukt mye. Om det påvirket den enkelte handlingsvalg har vi ennå ikke sett på, sier Brekke.

Jan-Paul Brekke

Forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Jan-Paul Brekke

Foto: Odd Iversen / NRK

Some et «must»

Han mener det har vært mange hensyn å ta under utformingen av kampanjen.

– Det skal ikke være partipolitisk, men det skal likevel være effektivt. Det er vanskelig å vite hva som treffer best for å påvirke folk sine handlingsvalg, men samtidig være innenfor retningslinjene for offentlig kommunikasjon, sier han.

Kampanjesiden fokuserte på de restriktive sidene ved norsk asylpolitikk, men henviste også videre til regjeringen.no som viser at det ikke er sånn at ingen får opphold i Norge, og info om reglene for asyl.

– Men hovedbudskapet i kampanjen var at «det er strengere regler her, så tenk deg godt om», sier forskeren.

– Man ser at man må være på nettet om man skal være relevant i disse dager, sier Brekke.

Kommuniksjonsrådgiver Andreas Skjøld Lorange i Justisdepartementet sier de vil fortsette informasjonsarbeidet.

– Vi har hatt noen kapasitetsutfordringer, men kommer nå til å oppdatere nettstedet og Facebook-siden med regelverksendringer.

AKTUELT NÅ