Hopp til innhold

Bruker private veiledere for å finne fram i Helse-Norge

Nordmenn kjøper seg hjelp til å finne fram i helsebyråkratiet.

Sykehus
Foto: Francois Destoc / PHOTOPQR/LE TELEGRAMME

Det kan være vanskelig å finne fram i jungelen av regler og rettigheter i helsevesenet.

Lange ventelister og uoversiktelig informasjon gjør at mange velger å bruke private assistansetjenester framfor å finne fram på egen hånd.

Tjener på helsekøene

Vidar Arnulf er en av mange som tjener penger på de lange helsekøene og den tungt tilgjengelige informasjonen fra helsemyndighetene. For elleve år siden starta han selskapet Vertikal Helseassistanse, som tilbyr spesialistvurdering av helsespørsmål mot et fast beløp i måneden.

- Det er en slags protest mot det vilkårlige og vanskelig tilgjengelige helsevesenet vi har, sier Arnulf.

- Flere har spurt om jeg nå tenker å bli rik på andres lidelser. Og mitt svar på det er at jeg håper Vertikal blir en sunn bedrift som tjener penger. Men jeg vet én ting, og det er at jeg aldri kommer til å tjene så mye penger så lite forpliktende som da jeg var overlege på et offentlig sykehus, sier han.

Selskapet garanterer kundene behandling innen et visst antall dager: Jo kortere ventetid, jo dyrere forsikring.

- Umulig å få til

Vertikal bruker kundenes rettigheter som pasient i det offentlige helsevesenet, og kundene får ofte behandling på et offentlig sykehus. Forsikringsselskapene leter fram de beste tilbudene med de korteste ventelistene. Dermed tjener de penger på noe kundene egentlig kan gjøre selv.

- For folk flest er vanskelighetene med å finne fram så uoverkommelige at det er nesten umulig å få det til alene, hevder han.

- Bare det å finne fram på et sykehus kan være vanskelig. Vi har eksempel på at folk som skal til røngtenundersøkelse, ikke skjønner at de da må gå til radiologisk avdeling. Når det er vanskelig, kan man tenke seg hvor vanskelig det er å lete seg fram til sin egen diagnose på nett, der de fleste diagnoser til og med står på latin.

Unødvendig

Dagfinn Sundsbø er statssekretær i helsedepartementet. Han synes det er synd at folk betaler for noe de egentlig kan få gratis. Ved hjelp av noen enkle råd, mener han folk kan finne fram i helsejungelen.

- Sjekk på fastlegekontoret, der kan du finne informasjonsmateriale som forteller om fritt sykehusvalg og helsetjenestens veiledningssenter. Du kan også ringe en en pasientkoordinator som kan hjelpe deg å finne fram, forklarer han.

Men Sundsbø skjønner at det kan virke som helsetjenestene ikke er gode nok, siden det faktisk finnes et marked for selskaper som Vertikal Helseassistanse.

- Jo, det er jeg faktisk enig med deg i. En ting er at vi må få opplyst om de nettsidene og telefonnummerene som er tilgjengelig. En annen ting er at vi må samarbeide enda bedre med fastlegekontorene om å synliggjøre materiellet, innrømmer han.

AKTUELT NÅ