Underrapporteringen kan føre til alvorlige hendelser, mener tilsynet.
– Vi ser at tilsynet ikke fungerer helt slik vi ønsker at det skal, sier direktør Erik Johnsen i Statens jernbanetilsyn til NRK.
Han er urolig over hull i rapporteringen om små feil og mangler.
– Dette er forhold som under endrede betingelser kunne ha ført til, eller vært med på å føre til, en ulykke. De er i utgangspunktet rapporteringspliktige, opplyser direktøren.
Jernbanetilsynet ønsker nå å gå gjennom hva jernbaneselskapene skal rapportere inn, sammen med selskapene.
Les også:
Les også:
Gjelder alle selskaper
Ifølge Jernbaneloven har selskaper plikt til å rapportere om «uønskede hendelser» til Jernbanetilsynet. Men ofte vurderer de forhold som for lette. Disse går inn i vedlikeholdsdatabasen fremfor å bli innrapportert som feil.
– Vi ønsker en gjennomgang med selskapene, nettopp med tanke på å få en forståelse for hva som er rapporteringspliktig som «uønsket hendelse», selv om det ikke har gått galt, forklarer Johnsen.
Underrapporteringen gjelder alle jernbaneselskaper i Norge.
Les også:
Les også:
Innrømmer underrapportering
Administrerende direktør Are Kjensli i CargoNet, selskapet som har ansvaret for de 16 vognene som braste gjennom hovedstaden onsdag, innrømmer at de også rapporterer inn for lite.
– Vi er kjent med at det har vært noe underrapportering, og det er ett av forbedringspunktene vi har, sier Kjensli til NRK.
Han vet ikke hvorfor ikke alle hendelsene blir rapportert inn.
– Det kan ha noe med bedagelighet å gjøre, noe som ikke er en god grunn i det hele tatt. Vi er ikke fornøyd med dette i vår virksomhet, og jobber hele tiden for at det skal bli bedre, fastslår Kjensli.
Les også:
Les også: