To avsporinger på under to måneder

Det var vogner fra CargoNet som forårsaket ulykka på Sjursøya i Oslo. Det samme var tilfelle med avsporinga i Trondheim i januar.

Godstog sporet av i Trondheim
Foto: Tor Aage Hansen / NRK

Ulykka med godsvognene som i dag kjørte ukontrollert og førte til mange døde og skadde på Sjursøya i Oslo kommer snaue to måneder etter en lignende hendelse i Trondheim. I begge tilfellene er det vogner fra CargoNet.

– Vi jobber fortsatt med saken fra Trondheim, og vi vil jo se disse to sakene i sammenheng for å se om det er likhetstrekk, sier avdelingsleder i Havarikommisjonen, Kurt Olsen til NRK.

Skjedde under arbeid

I Trondheim skjedde avsporinga under arbeid med kontainere på et godstog i Havnegata på Piren klokka 03.08 natt til 28. januar. Toget rullet 100 meter fra der jernbanesporet slutter, før det traff lagerbygget. Ingen personer ble skadd i avsporingen.

Løpske togvogner


Uhellet skjedde da et lokomotiv hadde koblet på vogner som forskjøv seg. Vognene løp løpsk.
- Toget kjørte gjennom et gjerde, over ei rundkjøring, og inn i et lagerbygg ved innkjøringen til Pirbrua i Trondheim havn, sa operasjonsleder Bård Jacobsen ved Sør-Trøndelag politidistrikt til NRK etter uhellet.

Lagerbygningen fikk store materielle skader etter at det ble truffet av godstoget, men ingen personer kom til skade. Området er vanligvis sterkt trafikkert, men ved tretida denne natta var det stille.

Teknisk feil

Statens havarikommisjon fant en teknisk feil på motoren til godstoget som sporet av i Trondheim. Det er dermed klart at ulykken ikke skyldes menneskelig svikt. Feilen gjorde at motoren overstyrte bremsene på toget, som dermed braste rett inn i en lagerbygning.
– Dette har vi aldri sett før, sa inspektør Johan Sverre Johansen i Statens havarikommisjon etter funnet.


(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Se video fra ulykkesstedet på Sjursøya i Oslo.

Video Ulykken på Sjursøya fra lufta

Store ødeleggelser

De løpske godsvognene som endte sin ferd på Sjursøya i Oslo i dag kom i adskillig høyere fart enn det som var tilfellet i Trondheim. De hadde fått fart over en strekning på vel åtte kilometer, og øyenvitner mener de hadde en hastighet på over 100 km/t.

I Oslo skjedde det også på en tid av dagen da det var både trafikk og arbeid i området der vognene braste fram, så skadene ble mye større.

– Så langt har vi ingen grunn til å se at det er noen sammenheng mellom disse to ulykkene, men det vil jo være naturlig at Havarikommisjonen ser på alle forhold rundt begge ulykkene når de etterforsker saken, sier Bjarne Wist, informasjonsdirektør i CargoNet til NRK.