Sjursøya-dommen blir stående Verken påtalemyndigheten eller CargoNet anker dommen i Sjursøya-saken. Av Anette Holth Hansen
Sjursøya-etterlatte får erstatning fra Jernbaneverket De etterlatte etter togulykken er skuffet over at CargoNet ikke ble idømt erstatningsansvar. Nå sier Jernbaneverket at de vil tilby oppreisning til de etterlatte. Av Pernille Borud og Hans Erik Weiby
Ber om føretaksstraff på 9 mill. Aktoratet ber om at selskapet CargoNet får ei føretaksstraff på ni mill. kr. etter ulukka på Sjursøya i Oslo i mars i fjor, der tre menneske mista livet. Av Gunn Evy Auestad
– Hva er det dere driver med? Skiftelederen fra Cargonet snudde seg og så vognene trille mot Sjursøya. Da ropte han på radiosambandet til Jernbaneverkets sentral som hadde åpnet bremsene etter en misforståelse. Av Øyvind Bye Skille
– Cargonet har tatt seg til rette Jernbaneverkets gruppeleder for de som styrte skinnene og bremsene på Alnabru forklarer i retten at ulykkesvognene stod på et sted som aldri var klarert formelt med dem. Av Øyvind Bye Skille
Overlevde mens han satt i traileren som ble kastet rundt på Sjursøya – Du føler deg ganske trygg når du sitter i et svært vogntog, men når du blir kastet rundt som i en liten lekebil er ikke følelsen god, forteller trailersjåføren som ble truffet av godsvognene på Sjursøya og overlevde. Av Øyvind Bye Skille
- Hadde bremsene vært på ville jeg hatt en datter i dag De overlevende forteller om de dramatiske sekundene da godsvognene raste inn på Sjursøya. Ei kvinne som var gravid da hun ble truffet av vognene ga en sterk beskjed til Cargonet. Av Øyvind Bye Skille
– Jernbaneverket misoppfattet En misforståelse mellom Cargonets ansatte og Jernbaneverkets sentral for Alnabru gjorde at bremsene til de vognene ble åpnet. Cargonets egen sikkerhetssjef mener de ikke var pålagt å gjenta beskjedene for å unngå misforståelser. Av Øyvind Bye Skille
– Anså ikke at det var fare for at vognene skulle kunne trille Cargonet mener de ikke kan dømmes som ansvarlig for Sjursøya-ulykken blant annet fordi de selv var ukjent med faren for at vognene kunne komme på avveie, og de retter fokuset mot Jernbaneverket. Av Øyvind Bye Skille