De skulle vært stanset av barrierer på minst tre punkter. Men sporvekslerne klarte ikke å avlede vognenes ferd mot Sjursøya.
Vognene fra CargoNet som endte på Sjursøya skulle først og fremst vært holdt tilbake av hydrauliske skinnebremser på Alnabru terminal, men disse har ifølge banesjefen ved terminalen enten sviktet, blitt åpnet eller ikke vært skrudd på.
I tillegg har vognene kommet seg gjennom flere felt med sporbremser som skulle bremset ned farten.
– Normalt tar det 45 sekunder fra kontrolltårnet løsner bremsene til bremsene er aktiverte, sier banesjef Per Herman Sørlie til NRK.
LES:
LES:
Skal holde 1000 tonn
Han kan ikke si hva som skjedde i går, men forteller at bremsene er designet for å holde minst 1000 tonn, mer enn nok for et langt, fullastet godstog.
– Vi kan ikke uttale oss om ulykken, men vi har ikke registrert noe som tilsier at det har vært noen svikt med bremsene, sier Sørlie.
Likevel blir alle skinnebremsene ved Alnabru-terminalen nå kontrollert, og alle vogner skal de neste dagene kun flyttes ved hjelp av lokomotiver med egne bremser.
NETT-TV: Se godsvognenes ferd fra Alnabru til Sjursøya
Kom ut på feil spor
Informasjonsdirektør Tor Erik Skarpen i Jernbaneverket forteller at vognene som trillet ut fra Alnabru-terminalen omtrent klokken13:07 skulle vært ført inn på et spor som ender i en endebuffer like nedenfor terminalen.
Men i stedet for å bli sporet inn her, fortsatte vognene på sporet til venstre, i retning Oslo sentrum og Sjursøya.
– Terminalen er designet slik at løse vogner skal spores inn i sporet som ender i bufferen, sier Skarpen til NRK.
– Ett av de store spørsmålene er hvordan vognene kom seg ut av Alnabru-terminalen og mot Sjursøya. Det må politiet og Havarikommisjonen finne ut. Vi vil selvfølgelig bidra til å finne ut hvem som har ansvaret for at dette skjedde, sier Skarpen.
Varslet Oslo S
Få minutter etter passerte vognene en av Jernbaneverkets kontrollstasjoner på Alnabru. Jernbaneverket ønsker ikke å oppgi når dette skjedde. Samtidig ble togledelsen ved Oslo Sentralstasjon varslet om hva som har skjedd.
LES:
Rundt klokken 13:12 forsøkte togledelsen ved Oslo Sentralstasjon fortvilet å få kontroll over godsvognene ved å spore dem av. Ved Kværnerbyen er det et sporveksel der toget kunne blitt sporet av og stanset i fjellveggen.
– Men vognene fortsatte rett frem uten å ta av og fortsatte ferden mot Sjursøya sier Skarpen .
Jernbaneverket opplyser at det sannsynligvis er den høye farten og kraften som gjør at godsvognene ikke lot seg spore av her.
- I full fart mot havneområdet
Omtrent klokken 13:15 ringte togledelsen ved Oslo Sentralstasjon til Oslo havn og varslet om at godsvognene var ute av kontroll og på vei mot havneområdet.
LES:
Ved Loenga, omtrent en kilometer før Sjursøya, er det en sporsperre av jern som manuelt ble boltet fast like over toglinjen.
Denne ble brukket tvert av og slengt 60 meter frem, gjennom et gjerde og endte opp i en dam.
– Når toget ikke ble sporet av ved Kværner, håpet vi denne plata kunne få toget til å spore av. Normalt kan denne plata få tog til å spore av, men ingen av vognene i går sporet av her, de første vognene sporte av ved en sporveksel nærmere Sjursøya. Dette vitner om en voldom kraft og høy fart, sier Skarpen.
– På vei inn på Sjursøya er det en krapp sving ved en sporveksel. Her sporet mange av vognene av, mens resten fortsatte inn mot Sjursøya, sier Skarpen.
Ulykken et faktum
På vei inn mot Sjursøya skal 13 vogner ha sporet av. Hastigheten blir anslått til et sted mellom 100 og 130 km/t. Enorme krefter var i sving, og de tunge godsvognene ble kastet opp i været.
Klokken 13:15 kom de første meldingene inn til politiet. De tre godsvognene som ikke sporet av hadde feid unna en rekke kjøretøy og kjørt gjennom bygningen som huser sikkerhetskontrollen på Sjursøya. Vognene fortsatte videre ut i havnebassenget. Ulykken er et faktum. Tre personer er døde, tre skadd.
LES: