Hopp til innhold

– Jenter vil ha fitness i gymtimen

ULLERN VGS (NRK): Flere jenter ønsker nå at gymlæreren skal fungere som personlig trener som hjelper dem til en flatere mage, viser ny forskning. – Faget påvirkes av fitnessindustrien, sier forsker.

Flere jenter ønsker nå at gymlæreren skal fungere som personlig trener som hjelper dem til en flatere mage, viser ny forskning.

VIDEO: En studie viser at jenter helt ned i 15-årsalderen vil bruke gymlæreren som en personlig trener for å forbedre kroppen.

Kristin Walseth, førsteamanuensis ved Høyskolen i Oslo og Akershus

Førsteamanuensis ved Høyskolen i Oslo og Akershus, Kristin Walseth.

Foto: Nora Evensmo Hvistendahl / NRK

Baskeball, innebandy, kanonball og cooper-testen. Slik kjenner mange den tradisjonelle gymtimen fra ungdomsskolen og videregående skole. Men for enkelte elever holder ikke denne formen for trening lenger.

En studie viser at jenter helt ned i 15-årsalderen vil bruke gymlæreren som en personlig trener for å forbedre kroppen.

– Jentene i vår studie som er lei av ballspill og tradisjonell ballspill, sier at de ønsker at kroppsøvingsfaget skal være på et trengingssenter og at de ønsker kroppsøvingslærere som er mer som personlige trenere, sier forsker Kristin Walseth ved Høyskolen i Oslo og Akershus, og legger til:

– De ønsker at læreren skal heie og pushe dem samtidig som han gir dem tips til hvordan de kan få flatere mage eller spise sunt, sier hun.

Olivia Zwick-Røthe og Ida Skancke trener med vekter i gymtimen

LIKER STYRKE: – Jeg føler jeg får mer ut av en gymtime med styrke enn en gymtime med innebandy eller basket, sier Ida Skancke (t.h.). Hun og Olivia Zwick-Røthe (t.v.) går i tredjeklasse på Ullern videregående skole.

Foto: Nora Evensmo Hvistendahl / NRK

Lærer elevene å trene kroppen

På nyoppussede Ullern videregående skole i Oslo har elevene tilgang til et styrketreningsrom med like apparater som man finner på treningssentrene. Her finnes det blant annet manualer opptil 45 kilo.

Jens Disington, gymlærer ved Ullern videregående skole

Gymlærer ved Ullern videregående skole i Oslo, Jens Disington.

Foto: Nora Evensmo Hvistendahl / NRK

Gymlærer Jens Disington er utdannet personlig trener og mentaltrener. I løpet av det første året lærer han elevene 30 til 40 styrketreningsøvelser.

– Jeg tror elevene motiveres av å ta vare på helsen sin, men de er også forfengelige. Da gjelder det at det ikke tipper over til at man skal se perfekt ut. Her tror jeg at vi lærere har en viktig jobb, sier Disington.

Han opplever at elevene er opptatt av å trene variert, men at det er et større fokus på styrketrening i dag enn tidligere.

– Jeg tror en del av jentene lar seg inspirere av gutta ved at de tør å trene mer maksimal styrketrening og ikke bare utholdende styrketrening, sier Disington.

Tredjeklasseelever ved Ullern vgs spiller basketball i gymtimen

VARIERT: Elever i tredjeklasse på Ullern videregående skole spiller basketball i gymtimen. Gymlærer Jens Disington forteller at de varierer mellom lagspill og styrketrening.

Foto: Nora Evensmo Hvistendahl / NRK

– Lett å skylde på elevene

Walseth mener det er problematisk at faget farges av et kroppsideal der man er opptatt av å skape den «perfekte» kroppen.

– Det vi ser er at kroppsøvingsfaget er i ferd med å påvirkes av en fitnessindustri. I kroppsøving vil man at det skal være fokus på motorisk allsidig kompetanse og gleden med å bevege seg. Vi ønsker ikke at faget skal reduseres til å fokusere på utseende, sier hun.

Walseth mener det derfor er viktig at læreren diskuterer kroppspresset med elevene.

– Dette er en fin mulighet for lærerne å diskutere dagens kroppsideal i ungdomskulturen med elevene. Det er fort gjort å skylde på jentene, men de er en liten brikke i en stor fitnessindustri, sier hun.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger