Etter at det ble kjent at Lufttransport tapte kontrakten om ambulanseflyene har 13 piloter, herunder åtte kapteiner, sagt opp sine stillinger med tre måneders varsel.
– Ytterligere 20 piloter har fått tilbud om nye jobber. Det tar mellom fem og syv måneder å lære opp nye piloter, – gjør vi ikke noe nå ligger vi an til å kollapse til høsten, sier Frank Wilhelmsen, toppsjef i Lufttransport i en åpen høring på Stortinget om luftambulanse-saken torsdag.
Høringen kommer etter et representantforslag om å annullere anbudet med selskapet Babcock.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Lufttransport og Babcock er blant dem som deltar i ettermiddagens høring.
– Vi visste at dette kom til å bli en vanskelig situasjon da vi fikk kunnskap om tilbudet til Babcock, likevel har vi kjempet som løver for å få dette til. Luftambulansetjenesten tok en stor risiko da de aksepterte et tilbud med færre folk, færre fly og kraftige reduksjoner av betingelsene til de ansatte, sier Wilhelmsen under høringen.
– Tilbudet burde vært avvist
Toppsjefen i Lufttransport mener tilbudet burde vært avvist i første omgang.
– Babcock uttalte noen dager etter at de vant kontrakten at de var helt avhengig av våre piloter, men at de måtte vike kraftig på betingelsene sine. Dette er det samme personellet som vi har utdannet og som vi har underskrevet en tariffavtale med, sier Wilhelmsen.
De gule, kostbare og omdiskuterte ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og koster om lag 400 millioner kroner i året med dagens driftskontrakt.
Det er lufttransport som har vært operatør i over 25 år, men i fjor mistet de oppdraget til Babcock Scandinavian Air Ambulance, som ble tildelt kontrakten fra 2019 etter en anbudskonkurranse.
Babcock skal kunne drive tjenesten 900.000 kroner billigere i uken og dermed spare over 280 millioner kroner i løpet av oppdragsperioden på seks år.
– Vi ligger foran tidsskjema og de nye flyene er under produksjon. Vi er helt sikre på at vi kommer til å være fullt operative med dyktig mannskap når vi tar over tjenesten juli neste år, understreker Marius Hansen, daglig leder i Babcock under høringen.
- Overleger raser: – Vi blør umistelig personell
– Vil gå utover liv og helse
Lufttransport har i alt 97 piloter i ambulansefly-tjenesten, men etter at det ble klart at Babcock skulle overta driften har det oppstått en strid om pilotenes arbeidsforhold som har ført til krise i den nasjonale luftambulansetjenesten.
Mange ambulansefly har i løpet av våren stått på bakken på grunn av pilotmangel.
– Vi har midlertidig klart å stanse masseflukten av piloter, men hvis denne prosessen ikke fører frem – klarer ikke vi å stanse masseflukten. Mister vi mellom 20 og 30 piloter ligger det an til et totalt sammenbrudd til høsten. Vi kan egentlig skylde på hvem vi vil for at dette har gått så galt, men i det store bilde betyr ikke det noe nå. Det viktige er at vi gjør noe nå – hvis ikke vil tjenesten kollapse og det vil gå utover liv og helse, avslutter toppsjefen i Lufttransport.
Daglig leder i Babcock understreker at de har tilbudt fast jobb til alle pilotene fra Lufttransport.
– Vi har over 500 søkere og har plukket ut 242 kvalifiserte søkere som er gått videre til intervju. Det viser at tjenesten er attraktiv å jobbe for. Vi skjønner at det er bekymring knyttet til operatørbytte av tjenesten, men vi kan love at vi vil være operative og kvalitetssikre fra neste juli, avslutter Hansen.
NHO: – Ikke annuller kontrakten
Sjeføkonom i NHO, Øystein Dørum, advarer Stortinget mot å annullere kontrakten med Babcock.
– Det er lett å forstå at Stortinget engasjerer seg i en sak som handler om liv og helse. Men å annullere kontrakten løser ikke dagens krise. Derfor bør ikke representantforslaget vedtas av Stortinget, sier Dørum.
– Hvis Stortinget bryter inn i en konkret forhandlingsprosesser bryter også Stortinget med prinsippene om anbudsprosesser, som de selv har vedtatt. Det vil føre til erstatningsansvar og økonomiske konsekvenser. Loven er vedtatt av en grunn, la den virke, sier Dørum.