200.000 krever forsikring for avlyste reiser

Mange tusen nordmenn er fortvilet om dagen. Den planlagte utenlandsturen er avlyst. Turen er betalt og det tar tid å få pengene tilbake.

Strand i Biarritz i Frankrike, sommeren 2019.

Stranden i Biarritz i Frankrike blir ikke full av nordmenn i år. Koronapandemien har stoppet folks planlagte utenlandsferier. Mange som skulle reise, sliter med å få penger tilbake.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

– Det er spesielt vanskelig å være forbruker nå. Det er ikke enkelt å holde oversikt over hvilke rettigheter man har, sier Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

– Vi er i en situasjon vi ikke har vært i før. Mange er frustrerte, sier Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

Foto: IF

Når en reise blir kansellert av arrangøren, er det de som skal refundere pengene.

– Likevel opplever vi at mange blir sendt videre til oss. Da blir kunden en kasteball i systemet, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske reiseforsikring.

Han forteller om mange fortvilede kunder.

– Det tar tid å få de pengene man har krav på, og mange opplever at de ikke får kontakt med fly eller reiseselskap. Reiseforsikringen erstatter utgifter disse selskapene ikke er pliktige til å ta, sier Handeland.

Rundt 200.000 krav

Forsikringsselskapene har fått rekordmange henvendelser fra folk som krever penger for kansellerte feriereiser.

På det meste fikk Fremtind Forsikring 3000 henvendelser på en dag mens forsikringsselskapet Tryg i en periode fikk 4-5000 henvendelser daglig om reiser og korona. Pågangen er noe lavere nå, men er fremdeles høy.

Antallet som har levert krav til forsikringsselskapene etter kansellerte feriereiser, har trolig passert 200.000. Kanskje er det flere.

Strand i Anglet, vest i Frankrike.

De færreste av oss kommer til å oppleve sydenstranden i sommer.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

Krav til forsikringsselskapene i forbindelse med korona og reiser:

  • Gjensidige: 35.000 krav
  • Tryg: 37.000 krav
  • Fremtind: 57.000 krav
  • Europeiske: 48.000 krav (per 6. mai. Tallet har økt, men er ikke oppdatert).
  • I tillegg kommer andre forsikringsselskap

En oversikt fra Finans Norge viser at forsikringsselskapene i første kvartal fikk inn 162.000 reiseforsikringssaker. Til sammen gjaldt det erstatninger på 1,3 milliarder kroner. Det er dobbelt så høye tall som i samme periode i fjor.

– Den kraftige økningen skyldes pandemien og er knyttet til mars måned, sier kommunikasjonssjef i Finans Norge, Stine Neverdal.

De ulike selskapene har ulik behandlingstid, fra noen uker til flere måneder.

– Mange føler de blir en form for kasteballer i systemet, sier også Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef for skadeforsikring i Gjensidige.

Han sier problemet er at man først må innhente all dokumentasjon på hva man får igjen fra de ulike aktørene man har bestilt feriereisene hos. Først da kan man kreve forsikring for det overskytende.

– Systemet er ikke vanskelig, men i praksis er det tungvint, og tar mye tid, sier Rysstad.

Hvilke rettigheter har du?

Det er mange ulike regler å forholde seg til. For kansellerte pakkereiser fra 1. mars til 14. juni, må selskapene betale tilbake innen tre måneder. For flyreiser som er innstilt, gjelder en uke.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

– Har du bestilt en reise som ikke er kansellert, bør du ha is i magen, sier Caroline Skarderud i Forbrukerrådet. Avbestiller du selv, risikerer du å miste retten til erstatning.

Foto: Forbrukerrådet

– Det er forskjell på om flyet blir kansellert, eller om du avbestiller selv. Det gjelder selv om vi står i en verdensomspennende pandemi, sier Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

Noen forsikringsselskap har åpnet for å dekke avbestillinger utover sommeren.

– Forbrukerrådet har fått mange spørsmål om dette. Oftest lønner det seg å ha is i magen og vente til reisen kanselleres. Først da vet du sikkert at du har rett på å få pengene tilbake, sier Skarderud.

Hvis flyselskapet kansellerer, får du hele kjøpesummen tilbake. Dette gjelder uansett billettype, og uansett årsak.

Flere selskaper tilbyr tilgodelapper eller cashpoints når reisene kanselleres.

– Det er viktig å vite at dette er frivillig. Du kan selv velge om du vil takke ja, eller kreve pengene tilbake, sier Caroline Skarderud.

Får man ikke reise på den turen man har bestilt fordi flyet blir kansellert, er det som å kjøpe en vare man ikke får.

  • Forbrukerrådets tips i forbindelse med korona og reiser finner du her.

Utenriksdepartementet fraråder foreløpig alle reiser som ikke er strengt nødvendige fram til 20. august. Fra og med 15. juni er det gjort unntak for Danmark. Les UDs reiseråd her.

Status Norge

Sist oppdatert: 26.11.2020
2 827
Siste uke
123
Innlagt
316
Døde

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger