Hopp til innhold

Dette elflyet fra Rolls-Royce kan være i lufta i Norge om fem år

Allerede i 2026 kan det første helelektriske flyet ta av i Norge, tror Widerøe. – En verdensnyhet, sier selskapet.

Dette 9-seters helelektriske flyet kan ta av fra det norske kortbanenettet i 2026.

Dette 9-seters helelektriske flyet kan ta av fra det norske kortbanenettet i 2026. Planene ble presentert i dag.

Foto: Illustrasjonsbilde / Dario

CO₂ i atmosfæren
426,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Dette er en verdensnyhet. Hele luftfartsindustrien følger med på dette, sier en begeistret Silje Brandvoll i Widerøe.

Diskusjonen om utslippsfrie fly har pågått i mange år. Senest i fjor var flybransjen bekymret for at koronapandemien skulle utsette hele prosjektet.

Nå har Rolls-Royce og det italienske selskapet Tecnam lagt frem planene for et helelektrisk 9-seters passasjerfly.

Det skal kunne brukes på det norske kortbanenettet.

– Nå skjer det. Gjennom koronakrisen har mange fryktet av fokuset på nullutslipp og bærekraft har blitt mindre, men dette viser at det er feil, forklarer Brandvoll.

– Dette viser også at den tidslinjen vi har snakket om, er realistisk.

Plass til ni passasjerer

Widerøes mål er at store deler av flyflåten skal være elektrisk innen 2030.

I 2019 inngikk selskapet en avtale med Rolls-Royce om utvikling av utslippsfrie fly.

Modellen som presenteres i dag har en kapasitet på ni passasjerer.

Både størrelsen og rekkevidden gjør flyet aktuelt for det norske kortbanenettet, påpeker Widerøe.

– Et 9-seters fly er en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie kortbaneflyvninger, fordi det for første gang gir muligheten til å teste ut kommersiell drift av nullutslippsfly, påpeker administrerende direktør Stein Nilsen.

Dette 9-seters helelektriske flyet kan ta av fra det norske kortbanenettet i 2026.

Slik ser Rolls-Royce for seg at passasjerer på kortbanenettet kan reise om kun fem år.

Foto: Illustrasjon / Dario

Forventer billigere flyreiser

Stein Nilsen forteller ovenfor NRK at Widerøe er i kontakt med flere produsenter av fly med ny teknologi. Deriblant et selskap som allerede testflyr fly med seks seter drevet på hydrogen og fuelceller.

Det er liten tvil om at Nilsen har tro på en mer bærekraft luftfart i fremtiden.

Men til hvilken pris?

– Vi forventer at det skal bli billigere å fly med en ny teknologi. Det er vår helt klare forventning. Bare å slippe alle miljøavgiftene vi har i dag vil gi utslag på billettprisene.

Stein Nilsen

Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen.

Foto: Handelshøgskolen Nord Universitet

Han forteller videre at Widerøe er svært innstilt på å være med på å drive utviklingen fremover – og skal vi tro direktøren er det realistisk å tro at utviklingen kan skje raskt.

– Den teknologiske utviklingen som skjer nå kan gjøre det mulig å få fly uten utslipp med over 30 passasjerer innen 2030. Innen 2035 kan de være enda større.

– Flyene som er lansert i dag er ikke den endelige løsningen, men et utrolig viktig skritt i riktig retning.

elektrisk fly

Utviklingen går raskt - og innen fem år kan vi se disse flyene på kortbanenettet i Norge.

Foto: ILLUSTRASJONSBILDE / DARIO

Mer tro på hybrid

Flyanalytiker Frode Steen sier nyheten er spennende, samtidig som han ikke ville kjøpt flybilettene allerede nå.

– Jeg kan se fordelene med elektriske fly på kortbanenettet. De kan kjøre korte distanser og ha hyppig frekvens. Men at vi skal få det til i løpet av fem år vil overraske meg.

– Samtidig, hvem hadde trodd det skulle vært så mange elbiler på veiene som i dag?

– Hva må til for at vi skal få til et lignende skifte i lufta?

– Grunnen til at mange kjører elbil er at de har vært kraftig subsidiert. Så er spørsmålet; er vi villig til å gjøre det samme med fly?

Steen stiller også spørsmål ved hvor dyrt dette eventuelt vil bli. Han understreker at han ikke er skeptisk til elfly, men at det er andre teknologier han har større tro på.

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole

Flyanalytiker, Frode Steen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

– Hybridfly kommer, og de kommer nok fortere enn vi tror. Men at de ikke skal ha med seg noe drivstoff om fem år vil overraske meg.

Et annet viktig moment er at de store produsentene hiver seg på utviklingen. Steen henviser til hvordan bilbransjen ble snudd på hodet da Tesla lanserte sine biler.

– Det er nok noen store selskaper som er bekymret for å sitte for lenge på gjerdet. Men igjen, ser vi på bilmarkedet var det ikke noe problem for de store produsentene å hive seg inn med en gang teknologien var på plass. Nå har de snudd seg rundt og produsert kule elbiler.

– Hvor lenge tror du vi må vente før vi ser et stort skifte mot kommersielle elfly?

– For å si det sånn; mange har spurt når pandemien skal roe seg? Svaret er vet ikke. Men hybridfly kan vi kanskje begynne å snakke om innen fem år.