Regjeringa har i dag lagt fram sin klimamelding, som har mål om å redusere CO₂-utslippene mot 2030.
Meldinga omfatter en rekke tiltak transport, landbruk og forskning.
Når det gjelder CO₂-avgiften spesifikt, sier regjeringen at den skal trappes opp gradvis fra rundt 590 kroner i dag til 2000 kroner fram mot 2030.
Det får enorme konsekvenser for Widerøe, ifølge Silje Brandvoll, som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.
– Hvis det skulle skje, går vi fra en avgiftsbelastning på 90 millioner opp til 310 millioner kroner i året for Widerøe. Det er en kostnadsøkning på 220 millioner per år.
Widerøe flyveselskap har gått med underskudd de siste tre årene.
– Hvis vi skulle fått en avgiftsbelasting på toppen blir fremtidsutsiktene for Norges eldste flyselskap ganske bleke.
– Mer en straff
Ifølge Brandvoll er flyselskapet innforstått med at det må koste å forurense.
– Myndighetene må ha et insentiv for å få til det grønne skiftet. Men det er ikke slik at Widerøe kan seg Dash-8 100-serien og kjøper elfly i stedet. De flyene finnes ikke ennå. Slik innskjerpingen legges opp, framstår det mer som en straff enn et insentiv, sier Brandvoll.
– Rammer også fylkene
Taktskiftet i norsk klimapolitikk vil ikke bare ramme flyselskapene. Det blir også dramatisk for dem som kjøper flytjenester innenriks, ifølge Widerøe.
– Det som er i ferd med å skje er at fylkene tar over ansvaret for å kjøpe anbudsruter på kortbanenettet. Da må fylkene betale 60 millioner mer for tilbudet vi har i dag. Hvor skal de hente de pengene fra?
Det Widerøe frykter en konsekvens der fylkene kjøper færre flytjenester.
– Konsekvensene av dette vil bli dramatisk mye mindre innenlandsflyginger. Det er i bunn og grunn folk som skal på jobb og på sykehus.
Regjeringen: – Vil kutte andre avgifter
Finansminister Jan Tore Sanner (H) sier i en kommentar til NRK at når regjeringen øker klimaavgiftene, vil man samtidig kutte andre skatter og avgifter minst like mye.
– Det vil lette konsekvensene av avgiftsøkningen på klimautslipp. Vi foreslår en forutsigbar opptrapping av CO2-avgiften, slik at det bli enklere for næringslivet å gjennomføre den nødvendige omstillingen, sier finansministeren til NRK.
Sanner understreker at regjeringen fortsatt vil sikre et godt rutetilbud i hele Norge.
– Derfor finansierer vi drift av regionale flyruter innenlands, hovedsakelig i Nord-Norge, med 690 millioner i 2021.
Rammer skjevt
Den særnorske CO₂-avgiften kan bare pålegges innenriksflyvninger.
– Allerede er det er store forskjeller på avgiftene vi betaler innenriks og utenriks. Men med det her blir det store forskjeller, sier Siri Brandvoll i Widerøe.
Nå håper Widerøe at politikerne klarer å sette avgiftene luftfarten pålegges i sammenheng.
En økt CO2-avgift vil komme på toppen av flypassasjeravgiften, dersom den gjeninnføres etter 2021.
For Widerøe utgjør flypassasjerutgiften 170 millioner kroner i året.
– Dersom vi får flypassasjeravgiften tilbake med full kraft, og man i tillegg begynner å skru opp CO₂-avgiften, blir det nesten umulig å drive innenriksflyging i Norge, i hvert fall på kortbanenettet.
Widerøes målsetting er å begynne å fase inn elfly fra 2030. Men for å gjennomføre det grønne skiftet må selskapet ha økonomiske muskler.
– Her er det snakk om investeringer i milliardklassen. Det fordrer at vi er i stand til å ta denne investeringene. I tillegg skal jo leve fram til da, med den flyflåten vi har i dag, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt Silje Brandvoll i Widerøe.
Regjeringen: – Vil sikre et godt flytilbud
Finansminister Jan Tore Sanner sier at alle må bidra dersom Norge skal lykkes med det grønne skiftet.
Luftfarten og Widerøe må også omstille seg til å bli mer klimavennlige.
– Alle land må kutte sine utslipp, og alle sektorer må bidra. Det må til dersom vi skal nå Paris-målene.