Hopp til innhold

– Får vi ikke til dette, blir det 6000 flere vogntog på veiene

– Får vi ikke til dette, blir det 6000 flere vogntog på veiene. Her må ta hensyn både til miljøet, slitasjen på veiene og ikke minst tryggheten til bilistene, sier SV-leder Audun Lysbakken og førstekandidat for SV i Nordland Marius Jøsevold.

Marius Jøsevold og Audun Lysbakken

Partileder Audun Lysbakken og førstekandidat i Nordland SV Marius Jøsevold sier de vil jobbe for å bevare Nord-Norge-linjen.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK

Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover. Men til høsten kan Tollpost Globes containerrute fra Bodø til Alta legges ned, og alt godset overføres til vei.

Allerede har fiskeri og kystminister Lisbeth Berg Hansen (Ap) vært i Nordland for å framsnakke den mye omtalte godsruta. I dag var det SV-leder Audun Lysbakkens tur.

– Vi ønsker at mer, og ikke mindre gods skal gå på sjøen, både sør og nord i landet.

Har ikke med penger

Lasteskipet Tege

Men nedlegging av Tollpost Globes containerrute fra Bodø til Alta til høsten, blir det mer gods fraktet på veiene.

Men om staten kan bidra økonomisk for å redde godsruta kan verken Lysbakken eller Lisbeth Berg Hansen love.

– Men regjeringen har signalisert en veldig tydelig vilje til å satse på gods på sjø i Nasjonal transportplan. Det betyr at vi må finne konkrete løsninger for å virkeliggjøres her, sier Lysbakken.

– Men er det et statlig ansvar å drive transport for private aktører?

– Nei, men det er det heller ingen som ber om her. Imidlertid er det viktig at statlige og lokale myndigheter legger til rette for sjøtransport, sier Lysbakken.

Vil jobbe for godsruta

Den sterke veksten i tungtrafikk på veiene, gjør at regjeringen i forslaget til ny nasjonal transportplan vil ha mer av godset over på kjøl.

Derfor har ikke fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen hadde sansen for nedlegging av den viktige godsruta, da hun besøkte Nordland for to uker siden.

– Dersom ruta legges ned er det ei trist utvikling. Det er det stikk motsatte av det som regjeringen jobber for. Gjennom flere år har vi kuttet i kostnader og avgifter for til sammen 125 millioner til transportørene til sjøs. I tillegg har vi investert i sjøveien, og det gjør vi også gjennom Nasjonal Transportplan. Vi legger også fram en egen satsing knyttet nettopp opp til båttrafikken, sier Berg Hansen.

For å unngå at Tollpost Globe legger ned godsruta langs kysten, mener fiskeriministeren man må komme i dialog med fylkeskommunene for å se på konkrete tiltak for å gjøre driften enklere og rimeligere.

– En slik dialog vil jeg være med på, sier hun til NRK.no.