NRK Meny
Normal

Tar heller toget enn å fly fra Mo i Rana

Dersom Kjærstad legges vil bedriftsledere i Grane, Vefsn og Hattfjelldal heller ta toget enn å fly fra Polarsirkelen lufthavn.

Det kommer fram i en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Mosjøen næringsforening.

Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge reisemønsteret til bedriftsledere i de tre kommunene, og dermed kunne si noe om passasjergrunnlaget for Polarsirkelen lufthavn, dersom Kjærstad legges ned.

Bjørn Larsen som er leder i Mosjøen Næringsforening mener resultatet fra undersøkelsen taler sitt klare språk.

– De er helt stjerneklare på reisemønsteret til næringslivet på Helgeland etter at Kjærstad eventuelt legges ned. Det er et fåtall som vil foretrekke å bruke den nye flyplassen i Mo i Rana.

Kjører heller bil eller tog

En tredel av bedriftene i kommunene Grane, Vefsn og Hattfjelldal er spurt i undersøkelsen. Av de 104 virksomhetene som er spurt, befinner 91 seg i Vefsn kommune.

Flertallet av lederne sier de vil fly mindre enn i dag og kjøre mer bil og tar mer tog, dersom Kjærstad legges ned.

Og skal de ut å fly blir Sandnessjøen lufthavn, Stokka, den foretrukne flyplassen. 69 prosent av de spurte sier de vil benytte Stokka på reiser til Sør-Norge. Kun fire prosent sier de vil benytte seg av Polarsirkelen lufthavn når de skal til Sør-Norge.

På reiser til Bodø og Trondheim vil relativt mange foretrekke å ta toget.

Bjørn Larsen mener fylkespolitikerne må ta funnene på alvor.

– De bør revurdere hele konseptet med å legge ned Mosjøen lufthavn. Den er så viktig for næringslivet at man er nødt til å opprettholde den. Ikke bare for næringslivet, men også syketransport.

Kortere reisetid

Henrik Johansen, Polarsirkelen lufthavnutvikling

Leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

I undersøkelsen oppgir nesten alle at de vil få lengre reisetid på lange reiser om Kjærstad blir lagt ned.

Det er leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen, uenig i.

Han mener en ny regional lufthavn for Helgeland, på Hauan ved Mo i Rana, vil gi kortere total reisetid på grunn av flere direkteruter.

– En stor andel av de som skal bruke den nye flyplassen vil faktisk få kortere reisetid fordi det blir direkteruter. Det er jo den totale reisetiden til destinasjonen som er interessant. Ikke den isolerte reisetiden til lufthavnen.

En risikoberegning som nylig ble utført av Avinor, viser at Polarsirkelen lufthavn oppfyller alle flyoperative krav.

Med dette menes det at den nye flyplassen innfrir kravene både for rekkevidde for flyene, innflyvningsprosedyrer og værmessig tilgjengelighet.