Hopp til innhold

Polarsirkelen lufthavn besto risikotest

Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana oppfyller alle flyoperative krav, viser en ny risikoberegning som Avinor har utført. – En gledens dag, sier prosjektleder Henrik Johansen i PLU.

Med dette menes det at den nye flyplassen innfrir kravene både for rekkevidde for flyene, innflyvningsprosedyrer og værmessig tilgjengelighet.

Avinor har gjennom en detaljert analyse og en risikoberegning kommet frem til den planlagte innflygingen til bane 26 på en mulig ny flyplass i Mo i Rana kan oppnå en minstehøyde på 200 FT (OCH) for en stigegradient på 2.5 prosent ved avbrutt innflyging.

En slik minstehøyde vil sikre en værmessig tilgjengelighet i overensstemmelse med Avinors veiledende kriterier på minst 98 prosent på årsbasis, skriver Avinor i en pressemelding.

– Analysen er en bekreftelse på de vi allerede visste. De opplysningene vi har samlet inn viser at området er egnet til å bygge den flyplassen som PLU bygge. Nå er det opp til politikerne på Stortinget å ta den endelige beslutning, sier regiondirektør Asbjørn Grebstad i Avinor til NRK.no.

Lav flyoperativ risiko

Henrik Johansen

Henrik Johansen er PLU er fornøyd i dag.

Foto: Frank Nygård / NRK

Prosjektleder for polarsirkelen lufthavn, Henrik Johansen er svært fornøyd med konklusjonen.

– Avinor mener den nye regionale lufthavnen på Hauan ved Mo i Rana, blir velegnet til formålet. Med dette menes lav flyoperativ risiko, stor rekkevidde for flyene og høy værmessig tilgjengelighet.

I begynnelsen av januar 2010 bestilte PLU en kvalitetssikring hos Avinor av de utarbeidete forslagene til innflygingsprosedyrer for en mulig ny flyplass i Rana.

Fra Avinors side ble analysen av PLU sine beregninger gjort med utgangspunkt i et skissert innflygingskart som ble levert sammen med datagrunnlaget. Dette innflygingskartet presiserte et krav til bruk av en gradient som var høyere enn standardkravet på 3.0 prosent for å oppnå 200 fot i minstehøyde.

Denne forutsetningen ble lagt til grunn i arbeidet fra Avinor sin side og konklusjonen ble at tallene som var presentert på innflygingskartet var korrekte.

– Disse kravene sjekket vi ut tidlig, fordi de er forutsetninger for å realisere prosjektet. I forkant av møtene med Avinor gjennomførte Norges ledende eksperter en kvalitetssikring av analysene, noe som kun styrket grunnlaget for flyplassen, sier Johansen.

Han synes ikke det er overraskende at Avinor i dag bekrefter det ekspertene har kommet frem til.

– Men det er gledelig, og styret og administrasjonen i polarsirkelen Lufthavnutvikling er meget tilfreds med at ledelsen i Avinor har prioritert dette arbeidet i god tid før forslaget til Nasjonal Transportplan ferdigstilles, sier han.

– Noen sår tvil om faktagrunnlaget

Samtidig er PLU kritisk til det han kaller «de som gang på gang forsøker å underminere det viktigste infrastrukturprosjektet i regionen ved å så tvil om faktagrunnlaget».

Erik Wulfsberg og Henrik Johansen

Styreleder Erik Wulfsberg i PLU håper de første flyene vil lande på Hauan allerede i 2016.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Som representant for mange av de største næringslivsaktørene i regionen, hjørnesteinsbedriftene i åtte kommuner på Helgeland som har investert betydelige beløp i dette prosjektet, er jeg meget tilfreds med at Avinor nå en gang for alle setter all tvil til side rundt de faglige forutsetningene for prosjektet, sier styreleder Erik Wulfsberg.

Håper på rask behandling

I løpet av vårsesjonen vil Stortinget vedta Nasjonal Transportplan 2014–2023.

– Vi håper og tror at Luftfartstilsynet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet nå vil ferdigbehandle konsesjonssøknaden til polarsirkelen lufthavn som et av prosjektene i Nordland. Vi ser frem til det videre arbeidet, både med Avinor, Luftfartstilsynet og med Samferdselsdepartementet for å realisere lufthavnen innen tidsrammen vi har satt, sier Henrik Johansen.