Det finnes strenge krav til utstyret som skal redde livet ditt til sjøs. Dette gjelder både passasjerskip og lasteskip.
Men i dag finnes det ikke godt nok livredningsutstyr på alle skip.
Kravene blir enda strengere i arktiske strøk. Hvis du på en eller annen måte havner i det iskalde havet, kreves det at livredningsutstyret skal kunne holde deg i live i minst fem døgn.
Men slik er det ikke på alle skip. Da livredningsutstyret ble testet av SARiNOR, i samarbeid med Nord universitet, måtte testene avbrytes etter 48 timer.
– Hvis du må evakuere i arktiske strøk har du ikke mange timer på deg før du er ferdig. I dag har vi ikke godt nok utstyr til å møte kravene som stilles, sier Tor Husjord, styreleder i Maritimt Forum Nord.
Samme utstyr etter 30 år
– Dette er alvorlig. Industrien må prøve å utvikle bedre utstyr enn det de har hittil, for dette er ikke sikkerhetsmessig forsvarlig, sier Sølve Tanke Hovden.
Han var operasjonsoffiser i KV Senja under aksjonen da «Maxim Gorkij»ble evakuert utenfor Svalbard i 1989.
Nylig ble 1300 passasjerer evakuert i Hustadvika i Møre og Romsdal, da cruiseskipet «Viking Sky» fikk problemer med uvær.
Nestenulykken satte i gang en stor debatt, blant annet om nettopp utstyrskrav. Hovden sier han ser likheter med «Viking Sky» og «Maxim Gorkij», som han helst ikke skulle sett.
– 30 år senere, og de bruker samme gammeldagse utstyret. Livredningsvestene har ikke blitt oppdaterte, og de er unødvendig store, forklarer han.
Ifølge Hovden fører størrelsen med seg utfordringer dersom det skal tas i bruk helikopter til å heise opp passasjerer.
– De er så store at det krever en ekstra plass når du skal heise dem opp. Det finnes annet og bedre utstyr på markedet.
Sjøfartsdirektoratet: – Det skal på plass
Sjøfartsdirektoratet erkjenner at det i dag finnes redningsutstyr som ikke alene er tilstrekkelig i polare områder. Fungerende avdelingsdirektør Håvard Gåseidnes sier det fungerer i kombinasjon med annet utstyr.
– Ville det ikke vært bedre om det fantes livredningsutstyr som fungerte etter sin hensikt, uten og måtte kombineres med annet?
– Jo, og vi håper at vi kommer dit at vi har slikt utstyr. Men nå er vi i en såpass tidlig fase, at det har vi dessverre ikke tilgjengelig overalt i dag, sier Gåseidnes.
Han forklarer at alle passasjerskip og lasteskip nå skal få på plass mer moderne utstyr, som tilfredsstiller kravene i Polarkoden.
– Det er ingen tvil om at det i arktiske farvann er helt andre utfordringer for overlevelse enn det man har ellers i verden, så her har vi vært opptatt av å bringe fram kunnskap og å konkretisere kravene.