Nå blir Norges eldste redningsmann pensjonist

Tidligere marinejeger og Norges eldste redningsmann, Erling Bæra, blir pensjonist. Dette husker han best fra sin tid som redningsmann.

Redningsmenn står til ære for Erling Bæra på Sola-stranden. Erling opp ned i heisvaier.

Her står kollegaer i 330 skvadron til ære for Eling Bæra som henger fra helikopteret.

Foto: 330 skvadron

I all slags vær har Erling Bæra firt seg ned fra redningshelikopteret og hentet folk i nød.

Men nå er det snart for siste gang.

Bæra går av med pensjon og siste vakt er på 330-skvadronen i Bodø, i slutten av mars.

25. mars er det over og ut. Etter 15 år i redningstjenesten er det slutt.

Å gi seg i jobben som har blitt en livsstil blir vemodig for 60-åringen.

Erling Bæra, tidligere marinejeger og Norges eldste redningsmann.

Den tidligere marinejegeren Erling Bæra er blitt Norges eldste redningsmann. Nå er det over – og ut.

Foto: NRK

– Jeg har prøvd å fortrenge det mest mulig, men nå begynner det å bli så nært at det er vanskelig å holde unna. Dette er absolutt en livsstilsjobb.

– Brutalt å oppleve

Bæra har en imponerende karriere bak seg. Før han kom til Bodø, jobbet han som redningsmann i Kystvakta og Forsvarets Lynx-helikoptre.

Han trives veldig godt i helikopteret. Med gode kolleger og viktige oppdrag. Det har vært veldig givende og meningsfullt, sier Bæra.

Som redningsmann må han sørge for at alt utenfor helikopteret foregår på en sikker måte. Det innebærer å få anestesilegen trygt ned til pasienten og supplere med det som trengs av utstyr. Tilsvarende skal han få pasienten raskt og trygt opp i helikopteret. Ombord er det å assistere doktoren i akuttmedisinsk behandling.

Hva har vært det tøffeste med jobben?

– Det er når liv ikke kan berges. Du må ta dem med og du jobber intenst sammen med anestesilegen for å prøve å berge liv og det går ikke. Det er brutalt å oppleve den sorgen på nært hold.

Redningsmenn står til ære for Erling Bæra på Sola-stranden. Erling opp ned i heisvaier.

Kollegene hedrer redningsmannen.

Foto: 330 skvadron

Spesielle oppdrag

Bæra har vært med på utallige redningsoppdrag.

Da fiskebåten Kim Roger fikk sitt eget bruk i propellen, ble det dramatisk. Båten drev raskt mot farlige skjær ved land. Med 90 grader slagside var fiskebåten i ferd med å synke. Mannskapet klamret seg fast for livet.

I Bodø ble Sea King-helikopteret med Bæra om bord sendt ut.

Han forteller at det siste de hørte av samtalen var fiskeren som ba dem skynde seg. Så ble det stille.

– Det var ganske mye vær, men fine lysforhold midt på dagen. Vi hadde medvind over fjorden og vi kom ganske raskt frem. Vi fikk med oss alle fem opp. Det er et oppdrag man husker veldig godt.

Klarer å holde hodet kaldt

Bæra sier det ikke er noe problem å holde hodet kaldt når det er dramatisk.

– Da går du på gamle rutiner og prøver å la urkraften råde. Du har to ting å forholde deg til; å passe på å ikke få den løse vaieren rundt rundt en arm eller fot, og å få tak i den personen som du forhåpentligvis ser i en oransje overlevelsesdrakt.

Når han er på veg ut og skjønner at det blir marginalt, kan han også bli litt redd. Men når jobben er i gang, er det enkelt å holde fokus, sier Bæra.

Det andre var fraktebåten Fisktrans som forliste og seks personer måtte hoppe i havet i stummende mørke og full storm 25. januar i 2017.

– Den store forskjellen fra Kim Roger og Fisk trans var at det var peise mørkt på Fisktrans. Da er det mye vanskeligere. Det var bølger på 8-10 meter. Da får sensorene som skal hjelpe skipperen med å holde helikopteret rolig får mye kaotiske signaler, og det blir mye vanskeligere å henge rolig nok til å få inn folk. Det var mer hard svømming og mer gulping av sjøvann, minnes redningsmannen.