NRK skrev i juni 2014 om Boyan Slat (20) fra Nederland, som mener å ha en løsning på de globale utfordringene med marint avfall.
- Les bakgrunnen:
For å kunne gå videre med prosjektet, var gründeren avhengig av å samle inn to millioner dollar innenfor en tidsramme på 100 dager. Og det gikk med god margin, forteller Slat til NRK i dag – ett år senere.
– Det er tydelig at mange har troen på prosjektet. Vi kom i mål takket være 38 000 givere fra 160 land.
Starter oppryddingen i 2016
Den unge gründeren har over tid knyttet til seg kontakter og personell med ulik kompetanse. I dag jobber over 100 engasjerte mennesker for å få realisert prosjektet. Dette omfatter alt fra ingeniører og økologer til økonomer og jurister.
Nå er prosjektet kommet så langt, at de venter å ha en operasjonell prototype klar i løpet av første halvår av 2016, forteller Slat.
– Vi er stolte over å kunne meddele at verdens første system for storskala opprydding av plastforurensning vil bli sjøsatt andre kvartal neste år. Dette vil finne sted utenfor kysten av Tsushima, som er en øy i farvannet mellom Japan og Sør-Korea.
- Les også:
2000 meter lang installasjon
Denne riggen vil spenne over 2000 meter, og dermed bli den lengste flytende konstruksjonen som noen gang har blitt utplassert i havet, skal vi tro gründeren.
– Denne vil fange plastforurensning over en tidsperiode på minst to år, sier Slat.
Og det stopper ikke der. Over en periode på fem år vil flere lignende installasjoner sjøsettes i økende skala.
– Vi har konkrete planer om å utplassere et 100 kilometer langt system som skal rydde omtrent halvparten av søppelet i The Great Pacific garbage patch, mellom Hawaii og California.
Skal ta prøver
En av målsettingene på denne siden av året, er den såkalte «Mega Expedition» i august, hvor målsettingen er å lage et høyoppløselig kart over plast i Stillehavet.
– 50 skip skal ta flere prøver over en tidsperiode på tre uker enn det har blitt gjort i løpet av de siste 40 årene. Skipene skal dekke et 3,500,000 km² stort område mellom Hawaii og California, forteller Slat.
- Les også:
– Spennende
Bjørn Einar Grøsvik hos Havforskningsinstituttet, som blant annet forsker på miljøgifter, beskrev i fjor prosjektet som spennende.
– Men jeg vil tro det er store utfordringer med slike systemer i åpne havområder på grunn av fysiske påkjenninger ved dårlige værforhold, sa han.
Slat innrømmer at de har stått overfor en rekke utfordringer i designprosessen.
– En av de store ingeniørrelaterte utfordringene har vært utformingen av de lange flyteelementene. De skal tåle ekstreme forhold, og samtidig være i stand til å følge bølgene. Men etter å ha gjennomført flere simuleringer og forsøk, har vi kommet fram til et system som vi mener vil fungere, avslutter han.