Thomas Henriksen, regiondirektør for Posten Bring i region Nord, mener flyttingen vil gi en mer effektiv løsning, som er bedre for miljøet, kundene og økonomien.
76 prosent av pakkene som i dag losses av toget i Fauske, blir transportert med bil til postterminalen i Bodø.
I dag har Posten Bring én terminal for post i Bodø og én for pakker og gods i Fauske.
I løpet av en treårsperiode er målet at alt av pakker og gods skal transporteres til Bodø med tog, opplyser Henriksen.
– Helt uhørt og ulogisk
– Dette er en beslutning vi er sterkt uenige i. Den virker ulogisk når det gjelder økonomi og logistikk.
Det sier ordfører i Fauske kommune, Marlen Rendall Berg (Sp).
– Vi har tilrettelagt og vært en stolt vertskommune i over 50 år her i Fauske, og ønsket selvfølgelig å fortsette med det.
Berg skriver at ryktene om at Posten ønsket å se på andre muligheter begynte for to år siden, og at kampen om å beholde terminalen i Fauske har pågått siden da.
– Et betydelig antall arbeidsplasser forsvinner. Til sammenligning er det som når halve Bodø flystasjon skulle legges ned. Det berører samme antall arbeidsplasser relativt sett, mener ordføreren.
– Distriktsfiendtlig politikk
Både ordføreren og varaordføreren, Nils-Christian Steinbakk (Ap), mener at Posten går for en mindre egnet lokasjon enn de har fått tilbudt i Fauske.
– Vi kan ikke se noen lokasjon i Bodø hvor det i dag er plass til alt det Posten ønsker seg i en terminal, sier Steinbakk.
En flytting av Posten sine arbeidsplasser fra distriktskommunen Fauske til fylkeshovedstaden vil være i strid med Regjeringens politiske plattform, mener de.
– Det er rett og slett distriktsfiendtlig politikk som går imot Hurdalsplattformen hvor distriktene skal ivaretas, sier ordfører Berg.
Etter planen vil det tilbys jobber i Bodø
Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten, og sier han forstår at ordføreren i Fauske er skuffet.
– Men jeg synes hun trekker den for langt. Vi opprettholder drift i Fauske og vil ha distribusjonskontor med 15–20 årsverk. De blir ikke berørt av flytteprosessen.
Han legger til at ved å frakte pakkene til Bodø med tog, vil man spare seks til syv veitransporter per arbeidsdag på strekningen mellom Fauske og Bodø.
I dag er det 54 årsverk som jobber på terminalen i Fauske, med tilknytning til kjørekontor, produksjon og transport.
– Vi er tidlig ute med å informere om veien videre. I utgangspunktet vil alle bli tilbudt jobb i Bodø, sier regiondirektør Henriksen.
Posten vil fortsatt ha en egen distribusjonsenhet i Fauske, som håndterer all lokal distribusjon av pakker og brev i kommunen.