Nå blir det 8000 flere vogntog på veiene: – Politikerne våre er feige

Godsbåten «Tege» er på sin aller siste tur langs kysten i nord. – Prisen for at godsruta legges ned, må bilistene betale. Politikerne våre er feige, sier matros Ole Håkon Johnsen.

Tege, tollpost globe

I dag hadde godsbåten «Tege» sitt siste anløp i Bodø. Mannskapet mener politikerne kunne gjort mer for å redde båten. – Politikerne våre er feige, sier matros Ole Håkon Johnsen på «Tege» ( midten t.h.).

I dag hadde godsbåten «Tege» sitt siste anløp i Bodø. Med fakler og norske flagg, markerer de ansatte at containerskipet «Tege» legger fra kai i Harstad for aller siste gang. For kapteinen er det en tung kveld.

– Det er vemodig og trist. En epoke er over, sier kaptein Osvald Andreassen til NRK.no.

Containerskipet «Tege» frakter årlig rundt 20.000 containere mellom Alta og Bodø, og skal nå legges ned. Etter 29 år har Tollpost-Globe funnet ut at det blir for dyrt å frakte containerne på skip. I stedet skal godset fraktes på lastebiler.

Trist kystminister

Også fiskeri og kystministeren fortviler over økt lastebiltrafikk.

– Jeg synes det er kjempetrist. Dette er en helt motsatt utvikling av den alle parter ønsker. Uansett hvem jeg snakker med, er alle enige om at det er viktig å bruke mer båt til godstransport, ikke mindre, sier Lisbeth Berg Hansen (Ap).

8000 lastebiler

Kaptein Osvals Andreassen på tege

– Det er vemodig og trist. En epoke er over, sier kaptein Osvald Andreassen, her på dekk.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Tege frakter like mye gods som 30 vogntog på en tur mellom Alta og Bodø. For å erstatte denne ruta må så mange som 8000 nye lastebiler måtte legge ut på nordnorske veier. I tillegg til økte utslipp og mer slitasje, frykter mannskapet på Tege at dette kan føre til flere ulykker.

– Med det veinettet vi har her nord vil de ekstra lastebilene og vogntogene utgjøre en trussel for de andre bilistene som skal ferdes etter veiene, sier matros Ole Håkon Johnsen på «Tege».

Havnesjefen bekymret

Mannskapet på tege

Mannskapet spiser sin siste frokost om bord.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

På havna i Bodø, markerer de andre skipene at en nesten 30 år lang historie er slutt. Og på kaikanten er havnesjefen bekymret for hva fremtiden vil bringe.
Det blir flere lastebiler:

– Containerne vil i stor grad havne på veien. Det blir mer trafikk, som igjen vil gi mindre framkommelighet og økt fare for trafikkulykker, sier havnesjef Ingvar Johansen i Bodø.

Tilbake på båten, gjør mannskapet seg noen tanker om hva det er som har gått galt.

(artikkelen fortsetter under)

Tege legger til kai Bodø for siste gang

Idag hadde godsbåten «Tege» sitt siste anløp i Bodø.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

– Politikerne som kunne reversert denne utviklingen er rett og slett feige, sier matros Ole Håkon Johnsen til NRK.no.

Tollpost Globe: – En betydelig innsats

Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe sier selskapet har brukt lang tid på denne avgjørelsen, og har vært i dialog med myndigheter, samlastere, kommuner, havnevesen og forskere for å komme frem til en løsning.

– Vi har imidlertid kommet frem til at en kombinasjon av vei og bane, for å forsyne næringsliv og forbrukere i Nord Norge er best.

Thorvaldsen understreker at MS «Tege» har gjort en betydelig innsats, og spilt en sentral rolle i å forsyne Nord-Norge.

– Båten er nå kommet i såpass moden alder at videre driftsløsninger med MS «Tege» ikke er mulig uten betydelige økonomiske investeringer. Vi er ikke fremmed for en dialog i fremtiden om en ny moderne felles miljøvennlig båt som kan frakte et betydelig volum. Vi har store forventninger til en ny regjering som jo har pratet varmt om samferdsel, avalutter Bjørn Thorvaldsen.