Hopp til innhold

– Godstrafikken er ikke avhengig av «Tege»

«Tege» ser ut til å være en saga blott. Det kan føre til 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig. – Det tilsvarer en veldig liten andel av den totale trafikken, sier Norges Lastebileier-Forbund som ikke er bekymret.

Tege

Tre ganger i uka tar frakteskipet turen langs kysten av Nordland, Troms og Finnmark med varer sørfra. Men på tirsdag har Tollpost Globe styremøte og da blir etter all sannsynlighet båten satt ut av drift og containerruten fra Bodø til Alta lagt ned i oktober.

Foto: NRK

Tre ganger i uka tar frakteskipet turen langs kysten av Nordland, Troms og Finnmark med varer sørfra. Men på tirsdag har Tollpost Globe styremøte og da blir etter all sannsynlighet båten satt ut av drift og containerruten fra Bodø til Alta lagt ned i oktober.

Konsekvensene av at «Teges» dager ser ut til å være talte er mange. Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.

Uten «Tege» vil det bety 6000 flere vogntog på nordnorske veier årlig. Det uroer ikke de som allerede benytter veiene til transport av gods.

– Vi er ikke veldig bekymret. Det tilsvarer en veldig liten andel av den totale trafikken og vil kun bety tre til fire prosents økning, sier distriktssjef Herman Hansson i Norges Lastebileier-Forbund i Nordland.

Etterlyser satsing på vei

Han etterlyser likevel en klarere satsing på vei som kan avlaste den trafikken som allerede er der.

– Veinettet takler ikke trafikken som går i Nordland i dag. Det er ikke tvil om at den ekstra belastningen som kan komme på veien er et kjempeproblem. Vi må derfor primært ha fokus på vei.

(artikkelen fortsetter under)

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

Statens vegvesen: – Dette er ikke E6 verdig

Også Nordlandsbanen kan komme til å slite dersom containerruten legges ned. Halvparten av varene som går med Nordlandsbanen fraktes videre nordover fra Bodø med containerbåten.

Dermed frykter mange at Nordlandsbanens dager er talte om Nord-Norge-linjen legges ned.

Hansson mener en opprustning av jernbanen vil kunne gi behov for en båtrute, men at jernbanetransporten i dag er for liten til å henge det på en enkelt aktør.

– Det er kun veksten i godstransporten bane og båt klarer å ta seg av. Resten vil måtte gå på bil uansett. Markedet styrer dette og bilen er fleksibel. Etter hvert har man også fått et miljøfokus som gjør at miljøbelastningen ved veitransport er mindre.

Fraktes raskere med vogntog

Han mener i tillegg det er nødvendig med et jevngodt transporttilbud både på bane og vei slik at de som skal motta varene har valgmuligheter.

– Mye av godset som transporteres nordover er varer som haster å få fram. Transport som trenger rask fremføring er ikke egnet for båt. Det som kommer med tog til Narvik og skal videre til Narvik tar omtrent tre timer med bil til Tromsø, mens det tar et døgn fra Bodø med båt.