Mener DAB-adapter kan være trafikkfarlig

Når FM-nettet slukkes neste år, kan du måtte bruke et såkalt DAB-adapter for å kunne høre på radio i bilen. Det er ikke nødvendigvis en god løsning.

NRK P1 på FM

Har du en slik FM-radio blir det stille når FM-båndet slås av 11. januar 2017.

Foto: Johannes Ødegård / NRK

Knut Jenssen i NAF Bodø og omegn mener adapterne ikke er mulig å betjene på en trafikksikker måte.

For dersom den er plassert på høyde med den orginale bilradioen, kommer den fort i konflikt med andre brytere.

– Skal du skru den på må du snu deg til siden. Både blinklys og ratt er i veien for enheten, sier han.

Prøver å gi hjelp

Og har du plassert den på midtkonsollen, dukker det opp et nytt problem.

– Skal du betjene den må du se helt ned på enheten, og fra du ser ned og opp igjen har det gått flere sekunder. Kjører du i 80 kilometer i timen har du kommet langt på den tiden, sier Jenssen.

Hos Auto Parts Bodø selger de DAB-adaptere og annet som kan være nyttig å ha i bilen. De forsøker å gjøre det enkelt for sjåføren å holde blikket på veien.

– Vi prøver så langt det lar seg gjøre å montere disse i samme høyde som den vanlige spilleren, forteller Tom-Eirik Jenssen hos Auto Parts Bodø.

Tom-Eirik Jenssen og Knut Jenssen

Tom-Eirik Jenssen sier de gjør sitt beste for å hjelpe sjåførene, mens Knut Jenssen mener det er lite å gjøre.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Mange fallgruver

Han legger til at de som kontrollerer den via mobiltelefonen, selvsagt må ha telefonen i et fast stativ. Men heller ikke det er nok, parerer Jenssen:

– Du har ikke lov å betjene mobilen til slike formål.

Han mener derfor at systemer du kan betjene fra radioen du allerede har, er den beste løsningen.

Anbefaler rattbetjening

Også Trygg Trafikk anbefaler løsninger som er fullintegrert med den orginale radioen.

– Er ikke det mulig er vårt råd å skaffe seg et DAB-adapter med rattbetjening, sier Kari Vassbotn i Trygg Trafikk Nordland

Ellers har hun et råd hun anbefaler alle å følge.

– Det viktigste er å holde fokus på veien og ikke fikle med andre ting når man kjører.