På 30 år har antallet elever som får spesialundervisning doblet seg, viser en ny studie fra Nord universitet. I studien har forskerne sett nærmere på hva som er årsaken til at flere elever har fått spesialundervisning.
– Det er grunn til å tro at et økt resultatfokus gjør lærere tilbøyelige til å tenke at spesialundervisning kan være en måte å øke nivået i klassen på, mener professor Trond Bliksvær på Nord universitet.
Bliksvær er skeptisk til den økte bruken av spesialundervisning, og mener den står i kontrast til det politiske målet om inkludering i skolen.
– Når det er en større gruppe som får spesialundervisning, fører det til en økt segregering av elevene. Da har man ikke lyktes å tilrettelegge i klasserommet. I tillegg kan økt bruk gå ut over dem som trenger det mest, påpeker Bliksvær.
I tillegg til økt resultatfokus blant lærerne, blir det i studien antydet at økt bevissthet om spesialundervisning blant foreldre kan være grunn til at bruken av spesialundervisning har økt.
- Les også: Spesialundervisninga fungerer dårlig
Feilslåtte tiltak
Professoren påpeker at spesialundervisning skal være et supplement for dem som trenger ekstra oppfølging, mens den tilrettelagte undervisningen i hovedsak skal finne sted i klasserommet.
– Spesialundervisning skal være for dem som trenger det mest. Nå blir det brukt for ofte og det har derfor vært et politisk mål å redusere bruken, forteller Bliksvær.
Både staten og kommuner har satt i gang tiltak for å redusere omfanget av spesialundervisning, men tiltakene har ofte virket mot sin hensikt.
– Flere av prosjektene har hatt som mål å styrke tidlig innsats og tilpasset opplæring i den ordinære undervisningen. Det skulle føre til at behovet for spesialundervisning ble mindre. Men tidligere forskning viser at det motsatte er tilfelle, sier han.
Nestleder i Utdanningskomiteen på Stortinget, Iselin Nybø, erkjenner at de må gjøre nye grep for å få bukt med situasjonen.
– Dette viser at det er noe vi må jobbe videre med. Vi er ikke i mål, og vi kan alltid bli bedre. De elevene som trenger spesialundervisning må få undervisning som virker, sier Nybø.