Hopp til innhold

Merker piratsjåførene: – Noen kvelder jobber jeg for under 100 kroner i timen

Bare i Bodø omsetter pirattaxiene for mellom fem og ti millioner kroner. Det merker drosjesjåførene i byen.


Av
Sahand Ammari - Foto: Ole Kaland / Ole Kaland, NRK
Journalist Sahand Ammari
Anbefal
Tweet
+1
Send epost
Publisert i dag, for 10 timer siden
– Forrige fredag jobbet jeg for under hundre kroner i timen. Piratsjåførene spiser av lønna vår, forteller Henrik Nørve i Bodø Taxi til NRK.no.

Henrik Nørve, drosjesjåfør i Bodø er oppgitt over situasjonen med pirattaxiene. – Helgene skal være de dagene som er best betalt å kjøre taxi, og når de stikker av med en så stor andel av markedet så blir det mindre til oss. Når vi tjener for lite blir meningen med å gå på jobb i helgene borte. Vi har jo provisjonslønn tross alt.

– Forrige fredag jobbet jeg for under hundre kroner i timen. Piratsjåførene spiser av lønna vår, forteller Henrik Nørve i Bodø Taxi til NRK.no.

Han har jobbet som taxisjåfør en stund og blir oppgitt av hvordan pirattaxivirksomheten har utviklet seg.

Ifølge Nørve, som ikke eier sin egen drosje og kun jobber for provisjon, blir det lite igjen når pirattaxiene har tatt sin del av markedet.

– Mange av piratene er flinke til å skaffe seg kontakter. Nå folk skal ut på byen ringer de heller piratsjåføren fremfor å ringe oss. Vi har ikke så mange utkjøringer lenger, det eneste vi har er hjemkjøring. Helgene er de dagene vi får best betalt for å kjøre taxi, men pirattaxiene stikker av med en så stor andel av markedet, blir det mindre til oss, sier han.

I en vanlig helg i Bodø er det cirka 50 sjåfører på jobb. Så å si alle av disse jobber kun for provisjon, og samtlige av disse blir med andre ord berørt av den utstrakte piratvirksomheten.

Også eierne av bilene blir berørt, ettersom de får mindre inntekter fra sjåførene.

Høy omsetning

Bjørnar Pettersen - Polarsirkelen transportarbeiderforening

Bjørnar Pettersen, styremedlem i Polarsirkelen transportarbeiderforening mener pirattaxivirksomheten har kommet på et nytt nivå.

Foto: Sahand Ammari / NRK

Bjørnar Pettersen er styremedlem i Polarsirkelen transportarbeiderforening. Han mener at problemet har utviklet seg til et nytt nivå de siste fem årene.

– Sammenlikner du situasjonen for fem år siden med dagens, vil jeg anslå at drosjene har 30 prosent lavere inntjening i helgene i dag. Hvis vi regner det om til kroner og øre er det snakk om millioner av kroner, som de seriøse taxibedriftene egentlig skulle hatt, sier Pettersen.

Norsk Transportarbeiderforbund anslår at pirattaxiene omsetter for mellom fem og ti millioner kroner i året bare i Bodø.

Norges Taxiforbund har ingen eksakte tall på hvor mye pirattaxiene håver inn nasjonalt, men anslår at det er snakk om flere hundre millioner. Det tallet tror Polarsirkelen transportarbeiderforening er høyst reelt.

– Dersom drosjene i Bodø kjører inn 500.000 i løpet av en helg, er det ikke uvanlig at pirattaxiene tar inn mellom 100.000 og 200.000 av disse. Det er ganske mange biler ute, og noen av dem kjører inn ganske store beløp, sier Pettersen.

Vanskelig å bevise

Arne Hammer - Stasjonssjef - Salten politikammer

Arne Hammer, stasjonssjef i Salten politikammer mener det er vanskelig å bevise at noen kjører pirat.

Foto: Sahand Ammari / NRK

Stasjonssjef Arne Hammer ved Bodø politistasjon opplyser at politiet ikke har noen eksakt oversikt over omfanget. En av årsakene er at det er vanskelig å bevise at noen kjører pirattaxi.

Det er nemlig lovlig å kjøre venner, og det er også lov å kreve en viss form for utgiftsdekning når man kjører venner. Det er også politiet som har bevisbyrden i straffesaker som omhandler piratvirksomhet.

– Hvis vi skal ta disse sjåførene må vi enten ta dem på fersk gjerning, eller ta dem på en sånn måte at de innrømmer handlingen deres. Og det er ofte vanskelig, Vi jobber imidlertid med kartlegging slik at vi kan dannes oss et bilde av omfanget, sier Hammer.

Kompiskjøring

Under voldtektsbølgen i Bodø for halvannet år siden oppfordret politiet til mer kompiskjøring.

– Det kan ha ført til at mange flere kjøres ut av sentrum med privatbiler enn med drosjer. Det kan være en av grunnene til at oppleves som at det mer piratkjøring nå enn tidligere. Uten at det faktisk trenger å være en økning, sier Hammer.

Drosjesjåfør Henrik Nørve sier at han forstår at politiet oppfordret til kompiskjøring den gang, men mener at det som skjer nå er mer enn bare kompiskjøring.

– Det fins Facebook-grupper der folk bare legger ut nummeret sitt og skriver «ring meg». Du skjønner at de ikke er kompiser når det er over 500 medlemmer. Det er ikke kompiskjøring, sier Nørve.