Hopp til innhold

Piratsjåfør: – Ikke alle har råd å betale 400 for å komme seg hjem fra byen

– Jeg er ikke kriminell. Jeg hjelper ungdom og studenter å komme seg hjem fra byen, sier 23-årig piratsjåfør. Hvert år blir om lag 200 personer bøtelagt for piratkjøring.

Pirattaxisjåfør i Bodø snakker ut

PIRATSJÅFØR: 23-åringen henvender seg til ungdom og studenter på Facebook-siden «Kjør heim Bodø». – Ikke alle har råd å bruke 400 kroner på taxi hjem, sier han.

Foto: Sahand Ammari / NRK

23-åringen, som vil være anonym, startet en Facebook-gruppe som tilbyr folk skyss hjem mot betaling etter at flere unge kvinner i Bodø ble overfalt og voldtatt på vei hjem fra byen. Siden har gruppa har vokst jevnt og trutt til om lag 600 medlemmer.

– Det er mange grunner til at folk tar pirattaxi. Folk gidder ikke å stå flere timer i drosjekø natt il fredag og lørdag. Det kan fort bli ubehagelig også, med knuffing og slåssing i køen. Mange gjør det for å spare penger, og noen føler seg tryggere med en sjåfør de kjenner, sier 23-åringen til NRK.no.

Han hevder at han startet Facebook-siden for å redusere voldtekter og annen vold i sentrum.

– Jeg ville gjøre det enklere for ungdom og studenter å komme seg hjem. De har ikke råd til å ta drosje til 400 kroner fra sentrum til Mørkved. Med oss kommer folk seg trygt hjem i sin egen seng, hevder 23-åringen.

Les også: – Piratbilene kjører i skytteltrafikk

Kan tjene 1.300 på én kveld

Så godt som hver helg er han ute og kjører pirattaxi. Det er ikke verdens beste butikk.

– Det varierer veldig. På en dårlig fredag kan det bli mellom 500–700 kroner. På en god lørdag 1.200-1.300 kroner.

Årsaken til at inntekten ikke blir mer, er at det gjerne er ti piratsjåfører ute hver helg.

– I snitt per helg er det mellom 50 og 100 personer som benytter seg av pirattaxi.

Ville sendt kjæresten i pirattaxi

Pirattaxisjåfør i Bodø snakker ut

– Hver gang jeg ser en politibil tenker jeg: Nå blir jeg tatt, forteller 23-åringen, som kjører pirattaxi i Bodø i helgene.

Foto: Sahand Ammari / NRK

I løpet av ett år etterforsket politiet i Bodø sju overfallsvoldtekter. Det siste året har antallet sunket kraftig. 23-åringen roser politiets innsats i sentrum det siste året.

– De er mer synlige i bybildet. Det siste året har det vært langt færre voldtekter. Hvorvidt det er på grunn av økt politiressurser i sentrum, økt kapasitet på drosjene eller oss privatsjåfører, vet jeg ikke. Jeg håper piratsjåførene er en del av det, sier 23-åringen til NRK.no.

Selv ville han aldri nølt med å sende kjæresten hjem i pirattaxi.

– Dersom jeg visste at det fantes en trygg måte å få henne kjapt hjem på til en hundrelapp, ville jeg ikke vært i tvil.

– Selv om det er kriminelt?

– Ja. Det eneste som er kriminelt, er at jeg unndrar skatt fra inntektene. De påstår at jeg ødelegger ei næring. Det synes ikke jeg. I en by som Bodø, med 50.000 innbyggere, merkes det ikke dersom 10 privatsjåfører er ute og kjører, hevder 23-åringen.

Gjemmer seg for politiet

Elisabeth Illing Nordvik

– Jeg kjører pirattaxi for å slippe å stå i lang kø på taxiholdeplassen, sier Elisabeth Illing Nordvik.

Foto: Privat
Påtaleleder Heidi Kløkstad, Salten politidistrikt

Påtaleleder Heidi Kløkstad i Salten politidistrikt sier politiet følger nøye med på aktiviteten på Facebook-sidene piratene benytter.

Foto: Sahand Ammari / NRK

23-åringen er svært forsiktig når han beveger seg rundt i Bodøs gater.

– Hver gang jeg ser en politibil tenker jeg: Nå blir jeg tatt. Jeg er forsiktig, og holder seg litt i bakgatene. Jeg kjører aldri ned i sentrum med mindre jeg må, sier han.

Kunde: – Føler meg trygg

Elisabeth Illing Nordvik har ingen betenkeligheter med å ta pirattaxi, eller «vennekjøring» som hun kaller det, hjem etter en kveld på byen. Men hun setter seg aldri inn i en bil dersom hun ikke kjenner til sjåføren.

– Jeg tar pirattaxi for å slippe å stå i lang kø på taxiholdeplassen. Vanligvis betaler jeg ikke for turen. Det er ofte en tjeneste eller gjentjeneste, sier hun til NRK.no.

Nordvik sier hun føler seg like trygg i en pirattaxi som i bilen til en lovlig drosjesjåfør.

– Jeg har aldri hatt noen negative opplevelser i en pirattaxi. Men så takker jeg alltid nei dersom jeg ikke kjenner sjåføren, sier Elisabeth Illing Nordvik.

– Tar en farlig risiko

Ifølge tall fra Politidirektoratet ble 214 personer bøtelagt for piratkjøring i 2012.

Påtaleleder Heidi Kløkstad i Salten politidistrikt minner om at piratkjøring ikke bare går ut over den lovlige drosjenæringen.

– Du tar en risiko når du setter deg inn i et kjøretøy hvor du verken kjenner bilen eller sjåføren. Du vet ikke om bilen er i forsvarlig stand. Du har heller ingen garanti om sjåføren er lovlydig og som ikke har tenkt å begå en straffbar handling mot deg. I verste fall er sjåføren ruset. Samfunnet går også glipp av skatteinntekter, sier hun til NRK.no.

Kløkstad sier politiet følger nøye med på aktiviteten på Facebook-sidene piratene benytter.

– Politiet er oppmerksom på at Facebook er blitt en ny kanal for pirattaxiene. Noen bruker egne Facebook-profiler, mens andre oppretter nye sider for å huke kunder. Uansett hvordan sjåførene markedsfører tjenestene sine og skaffe seg kunder, er det like ulovlig piratdrosjevirksomhet, sier hun til NRK.no.

Vennekjøring lovlig

Det finnes imidlertid en gråsone her. For vennekjøring er nemlig en lovlig virksomhet. Og en Facebook-venn kan vel være like god som noen.

– Det er lov å kjøre venner, og det er også lov å kreve en viss form for utgiftsdekning når man kjører venner. Men har du en åpen facebookside, hvor du henvender deg til allmennheten, er det å regne med pirattaxivirksomhet, sier Kløkstad.

Det er politiet som har bevisbyrden i straffesaker som omhandler piratvirksomhet.

– Når vi stopper noen som vi mistenker for privatkjøring, er det vi som må bevise at det ikke er snakk om vennekjøring. På nett ser politiet på hvor åpen sidene er. Oppfordrer du allmennheten til å ta kontakt for at du skal kjøre pirat, og det kan være straffbart, legger hun til.