Det er noen ting vi får mye mer lyst på i påsken enn ellers.
Men hva er det egentlig vi spiser?
Og hvor mye spiser vi av det?
Appelsiner
Nordmenn er glade i påskeappelsiner.
– På denne tiden av året kommer de fra Spania, og det tegner til en påske med kjempegode appelsiner, sier Anne Victoria Frogner, senior kommunikasjonsrådgiver i BAMA Gruppen
BAMA selger i en vanlig tre ukers periode ellers i året rundt 1200 tonn appelsiner.
Men i de tre ukene i forbindelse med påsken, altså i ukene 11-13, regner de med å selge rundt 3000 tonn.
– Der en økning på ca. 5 prosent sammenliknet med påsken i fjor, sier Frogner.
Men selv om appelsin holder stand som nordmenns favoritt-sitrus, har den fått konkurranse. Også i påsken.
Av de 35 millioner runde og oransje fruktene vi spiser i påsken er over halvparten klementiner.
– Likevel ser det ikke ut til at den økte interessen for klementiner påvirker salget av påskeappelsinen negativt. Vi spiser bare enda mer sitrus nå enn før, sier Hanne Linnert, kommunikasjonssjef i BAMA.
Påskemarsipan
Marsipan er en soleklar påskefavoritt, ifølge Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør, Orkla Confectionery & Snacks.
Det er selskapet bak blant annet Nidar.
Men hvor mye spiser vi egentlig?
– Hver nordmann spiser i gjennomsnitt 4,5 marsipanfigurer i påsken.
Hva spiser du helst i påska?
Marsipanen til Nidar er et sesongprodukt som bare blir solgt til jul og påske.
Men hva er egentlig forskjellen på de to?
– Påskemarsipanen skiller seg fra julemarsipanen ved at den ofte er farget gul og at sjokoladen gjerne pyntes med strøssel, som f.eks. kolibrieggene, forklarer Ekheim.
Sjokolade
Men det er ikke bare marsipan det blir solgt mye av i påsken.
Orkla sier at høytiden også salgstoppen for sjokolade.
– I julen og påsken, når vi er mer sammen, ser vi en økning i salget av sjokolade som passer godt til å deles med flere, sier Ekheim i Orkla.
Også sjokoladeprodusenten Freia ser en oppgang på sjokoladesalget, som kanskje ikke er overraskende når flere millioner påskeegg skal fylles opp.
Men det er også en favoritt i skisporet som de selger spesielt mye av: Kvikk Lunsj.
– I fjor spiste hver nordmann 7,5 Kvikk Lunsj. Av disse var 4,5 i vintersesongen, og av disse igjen ca. 2 i påskeukene.
Det skriver sjokoladeprodusenten i en e-post til NRK.
Det vil si at over 25 prosent av all Kvikk Lunsj vi spiser, blir spist i påska.
Solo
Og da lurer du kanskje på hvilken drikk det er flest nordmenn jekker opp i påska?
Svaret er den gule brusen med appelsinsmak, Solo.
Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Det vil si at brusen er 90 år i år.
Og selv om brusen finnes i butikken hele året, er det spesielt mye interesse for den i påsken. Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen mener at det er den ubestridte påskebrusen.
Hun forteller at det konsumeres rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske.
– Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen, sier Davidsen.
– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker, som flest foretrekker.
Ringnes regner med at den kommer til å stå for 60–65 prosent av det totale salget av Solo. Det speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig.