Hopp til innhold

Vi spiser 35 millioner oransje frukter i påsken, men bare halvparten er appelsin

Har du spist en Kvikk Lunsj eller to i påska? Da er du på ingen måte alene. I påsken øker vi nemlig inntaket betydelig av noen varer.

PÅSKE: Appelsin, sjokolade og påskeegg hører med til påsken for mange. I år gjelder det å tenke kreativt i påskeferien, både digitalt og ute på tur.

Påsken er tid for kos. Det merkes på salget av noen varer i butikken.

Foto: MARIUS DALSEG SÆTRE

Det er noen ting vi får mye mer lyst på i påsken enn ellers.

Men hva er det egentlig vi spiser?

Og hvor mye spiser vi av det?

Appelsiner

Nordmenn er glade i påskeappelsiner.

På denne tiden av året kommer de fra Spania, og det tegner til en påske med kjempegode appelsiner, sier Anne Victoria Frogner, senior kommunikasjonsrådgiver i BAMA Gruppen

BAMA selger i en vanlig tre ukers periode ellers i året rundt 1200 tonn appelsiner.

Men i de tre ukene i forbindelse med påsken, altså i ukene 11-13, regner de med å selge rundt 3000 tonn.

Skitur med appelsinpause

Det å spise påskeappelsin har lange røtter i Norge. Appelsiner har blitt importert til landet i over 100 år.

Foto: Nina Didriksen / NRK

– Der en økning på ca. 5 prosent sammenliknet med påsken i fjor, sier Frogner.

Men selv om appelsin holder stand som nordmenns favoritt-sitrus, har den fått konkurranse. Også i påsken.

Av de 35 millioner runde og oransje fruktene vi spiser i påsken er over halvparten klementiner.

– Likevel ser det ikke ut til at den økte interessen for klementiner påvirker salget av påskeappelsinen negativt. Vi spiser bare enda mer sitrus nå enn før, sier Hanne Linnert, kommunikasjonssjef i BAMA.

Les også Utan ein liten mygg blir det ingen sjokolade i påskeegget

Kakao

Påskemarsipan

Marsipan er en soleklar påskefavoritt, ifølge Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør, Orkla Confectionery & Snacks.

Det er selskapet bak blant annet Nidar.

Nidar påskemarsipan

Nidar påskemarsipan er laget etter oppskrift fra 1915, på sjokoladefabrikken til Nidar i Trondheim.

Men hvor mye spiser vi egentlig?

– Hver nordmann spiser i gjennomsnitt 4,5 marsipanfigurer i påsken.

Hva spiser du helst i påska?

Marsipanen til Nidar er et sesongprodukt som bare blir solgt til jul og påske.

Men hva er egentlig forskjellen på de to?

– Påskemarsipanen skiller seg fra julemarsipanen ved at den ofte er farget gul og at sjokoladen gjerne pyntes med strøssel, som f.eks. kolibrieggene, forklarer Ekheim.

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim, Orkla Norge

Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Norge sier at salget går opp også for sjokoladeposer med Smash, Nidar Favoritter og Stratos- og Crispo storplater i påska.

Foto: Thomas Brun

Sjokolade

Men det er ikke bare marsipan det blir solgt mye av i påsken.

Orkla sier at høytiden også salgstoppen for sjokolade.

I julen og påsken, når vi er mer sammen, ser vi en økning i salget av sjokolade som passer godt til å deles med flere, sier Ekheim i Orkla.

Også sjokoladeprodusenten Freia ser en oppgang på sjokoladesalget, som kanskje ikke er overraskende når flere millioner påskeegg skal fylles opp.

Video Kvikk lunsj - den første reklamen

25 prosent av all Kvikk Lunsj nordmenn spiser, blir spist i påska.

Foto: Nyhetsspiller

Men det er også en favoritt i skisporet som de selger spesielt mye av: Kvikk Lunsj.

– I fjor spiste hver nordmann 7,5 Kvikk Lunsj. Av disse var 4,5 i vintersesongen, og av disse igjen ca. 2 i påskeukene.

Det skriver sjokoladeprodusenten i en e-post til NRK.

Det vil si at over 25 prosent av all Kvikk Lunsj vi spiser, blir spist i påska.

Les også Hytta til Rolf fikk det 36.000 fritidsboliger mangler: – Kan redde liv

Rolf Selfors, hytteeier Rana

Solo

Og da lurer du kanskje på hvilken drikk det er flest nordmenn jekker opp i påska?

Svaret er den gule brusen med appelsinsmak, Solo.

Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Det vil si at brusen er 90 år i år.

Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen.

Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen, sier at hun tror grunnen til at solo er populær i påsken handler om at mange ønsker seg solen tilbake. Navnet kan også assosieres med sola.

Foto: Ringnes

Og selv om brusen finnes i butikken hele året, er det spesielt mye interesse for den i påsken. Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen mener at det er den ubestridte påskebrusen.

Hun forteller at det konsumeres rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske.

– Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen, sier Davidsen.

To damer drikker solo i solveggen med skistaver og ullgenser. De har solbriller og smiler og ler.

Solo kom til Norge fra Valencia i Spania. Oppskriften besto av et appelsinkonsentrat som ble markedsført som «Naranjito Solo», på norsk oversatt til «appelsin alene». Derfor fikk brusen navnet solo.

Foto: Ringnes

– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker, som flest foretrekker.

Ringnes regner med at den kommer til å stå for 60–65 prosent av det totale salget av Solo. Det speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig.

Les også Viggo Valle har sendt sin siste påske­labyrint

Viggo Valle sender sin aller siste påskelabyrint