Det er noen ting vi får mye mer lyst på i påsken enn ellers.
Men hva er det egentlig vi spiser?
Og hvor mye spiser vi av det?
Appelsiner
Nordmenn er glade i påskeappelsiner.
– På denne tiden av året kommer de fra Spania, og det tegner til en påske med kjempegode appelsiner, sier Anne Victoria Frogner, senior kommunikasjonsrådgiver i BAMA Gruppen
BAMA selger i en vanlig tre ukers periode ellers i året rundt 1200 tonn appelsiner.
Men i de tre ukene i forbindelse med påsken, altså i ukene 11-13, regner de med å selge rundt 3000 tonn.
Det å spise påskeappelsin har lange røtter i Norge. Appelsiner har blitt importert til landet i over 100 år.
Foto: Nina Didriksen / NRK– Der en økning på ca. 5 prosent sammenliknet med påsken i fjor, sier Frogner.
Men selv om appelsin holder stand som nordmenns favoritt-sitrus, har den fått konkurranse. Også i påsken.
Av de 35 millioner runde og oransje fruktene vi spiser i påsken er over halvparten klementiner.
– Likevel ser det ikke ut til at den økte interessen for klementiner påvirker salget av påskeappelsinen negativt. Vi spiser bare enda mer sitrus nå enn før, sier Hanne Linnert, kommunikasjonssjef i BAMA.
Påskemarsipan
Marsipan er en soleklar påskefavoritt, ifølge Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør, Orkla Confectionery & Snacks.
Det er selskapet bak blant annet Nidar.
Nidar påskemarsipan er laget etter oppskrift fra 1915, på sjokoladefabrikken til Nidar i Trondheim.
Men hvor mye spiser vi egentlig?
– Hver nordmann spiser i gjennomsnitt 4,5 marsipanfigurer i påsken.
Hva spiser du helst i påska?
Marsipanen til Nidar er et sesongprodukt som bare blir solgt til jul og påske.
Men hva er egentlig forskjellen på de to?
– Påskemarsipanen skiller seg fra julemarsipanen ved at den ofte er farget gul og at sjokoladen gjerne pyntes med strøssel, som f.eks. kolibrieggene, forklarer Ekheim.
Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla Norge sier at salget går opp også for sjokoladeposer med Smash, Nidar Favoritter og Stratos- og Crispo storplater i påska.
Foto: Thomas BrunSjokolade
Men det er ikke bare marsipan det blir solgt mye av i påsken.
Orkla sier at høytiden også salgstoppen for sjokolade.
– I julen og påsken, når vi er mer sammen, ser vi en økning i salget av sjokolade som passer godt til å deles med flere, sier Ekheim i Orkla.
Også sjokoladeprodusenten Freia ser en oppgang på sjokoladesalget, som kanskje ikke er overraskende når flere millioner påskeegg skal fylles opp.
25 prosent av all Kvikk Lunsj nordmenn spiser, blir spist i påska.
Foto: NyhetsspillerMen det er også en favoritt i skisporet som de selger spesielt mye av: Kvikk Lunsj.
– I fjor spiste hver nordmann 7,5 Kvikk Lunsj. Av disse var 4,5 i vintersesongen, og av disse igjen ca. 2 i påskeukene.
Det skriver sjokoladeprodusenten i en e-post til NRK.
Det vil si at over 25 prosent av all Kvikk Lunsj vi spiser, blir spist i påska.
Solo
Og da lurer du kanskje på hvilken drikk det er flest nordmenn jekker opp i påska?
Svaret er den gule brusen med appelsinsmak, Solo.
Tønsberg Bryggeri var første bedrift som startet produksjon og salg av Solo i Norge i 1934. Det vil si at brusen er 90 år i år.
Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen, sier at hun tror grunnen til at solo er populær i påsken handler om at mange ønsker seg solen tilbake. Navnet kan også assosieres med sola.
Foto: RingnesOg selv om brusen finnes i butikken hele året, er det spesielt mye interesse for den i påsken. Solosjef i Ringnes, Ida Davidsen mener at det er den ubestridte påskebrusen.
Hun forteller at det konsumeres rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske.
– Dette utgjør mer enn 20 prosent av årsforbruket til brusen, sier Davidsen.
Solo kom til Norge fra Valencia i Spania. Oppskriften besto av et appelsinkonsentrat som ble markedsført som «Naranjito Solo», på norsk oversatt til «appelsin alene». Derfor fikk brusen navnet solo.
Foto: Ringnes– De siste par årene ser vi at det er Solo Super, varianten uten tilsatt sukker, som flest foretrekker.
Ringnes regner med at den kommer til å stå for 60–65 prosent av det totale salget av Solo. Det speiler utviklingen i brusmarkedet for øvrig.