Hopp til innhold

Hurtigruten skal seile langs kysten med fem skip neste år

Nå er det klart: Hurtigruten skal seile kystruten med fem skip til neste år, bekrefter samferdselsministeren.

Hurtigruten
Foto: Hurtigruten

Fra januar trappes trafikken langs norskekysten opp betraktelig.

Hurtigruten skal seile kystruten mellom Bergen og Kirkenes med fem skip. Samtlige av havnene langs ruten vil dermed ifølge rederiet få anløp cirka annenhver dag.

– Jeg er glad for endelig å kunne presentere positive nyheter for kystruten. Gjennom konstruktive forhandlinger med leverandørene er det nå klart at Hurtigruten vil seile fem skip på strekningen Bergen-Kirkenes i første kvartal 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Det betyr at Havila slipper å seile første kvartal neste år, slik de tidligere i høst søkte departementet om.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Etter et langt 2020 kan samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) endelig presentere gode nyheter for kysten.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Vederlaget til Havila halveres i denne perioden.

Havila Kystruten har søkt Samferdselsdepartementet om å slippe å seile Kystruten med erstatningsfartøy.Onsdag understreket Hurtigruten overfor NRK at ingen avtale da var på plass.

Nå opplyser Samferdselsdepartementet om at de har fremforhandlet tilleggsavtaler med begge aktørene.

– 2020 har vært et tøft år for alle som benytter kystruten. Jeg har stor forståelse for næringsliv og passasjer langs kysten som har lidd under et begrenset tilbud som følge av koronapandemien. Derfor er det gledelig at vi nå får på plass et tilbud som sikrer anløp tilnærmet annenhver dag på hele kystruten, sier Hareide.

– En utrolig god nyhet

Med fem skip i rute, sikrer avtalen ifølge Hurtigruten alle de 34 havnene langs kysten anløp omtrent annenhver dag.

– Det er en utrolig god nyhet for hele kysten, for lokalpassasjerer og godskunder, og ikke minst for flere hundre sjøfolk som har gått i uvisshet hjemme. Det blir veldig fint å få flere kolleger i arbeid, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Oslo 20200801. Konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam utenfor Havnelageret i Oslo i forbindelse med koronoautbrudd på Hurtigruten. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten sier til NRK at avtalen vil gi et lang bedre tilbud enn det som er tilfellet i dag.

– I dag har vi et minimumstilbud på grunn av koronakrisen med to skip mellom Bodø og Kirkenes. Vi får nå dekket behovet for både gods og passasjerer langs hele ruta.

– Kan permitterte ansatte da komme tilbake i jobb?

– Det betyr at vi kan hilse flere hundre av våre kollegaer velkommen tilbake på jobb fra nyåret. Det er noe vi virkelig ser frem til, sier hun.

Anne Marit Bjørnflaten

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten sier de er glade for avtalen med Samferdselsdepartementet

Foto: Pressefoto

Avtalen gjelder for første kvartal 2021. Deretter vil utviklingen av koronapandemien bli avgjørende for hvorvidt de kan trappe ytterligere opp.

– Så lenge vi har de reiserstriksjonene vi har i dag, er det ikke kundegrunnlag til å drifte så mange skip, sier Bjørnfalten.

Hurtigruten sier de ønsker å seile med flere skip, men er glade for at de nå har kommet frem til en løsning som vil gi et bedre tilbud.

Havila: Virksomhetsoverdragelse som planlagt

Administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten sier det har vært viktig med en avklaring på seilingene i først kvartal 2021.

– Vi har hatt en dialog med departementet om hvordan seilingene skal være fra 2021. Det er først og fremst viktig at vi får en avklaring for de ansatte. Det er cirka 350 ansatte som skal gå fra Hurtigruten til Havila i denne virksomhetsoverdragelsen.

Fra 1. januar går også mannskapet ved 4 av Hurtigrutens skip over til Havila Kystruten. For dem betyr det permisjon.

– Nå er allerede en stor andel permittert, og avklaringen om at det bare skal gå fem skip på strekningen kan medføre at nye blir permitterte.

Arild Myrvoll, Havila Kystruten

Administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten sier de er glade for å kunne komme med en avklaring til sine ansatte.

Foto: Arne Flatin / NRK

De to første av Havilas skip er fremdeles forsinket. Nå ligger det an til at de vil kunne være leveringsklare i slutten av første kvartal 2021, selv om det er usikkert.

– Nå har vi fått en avklaring på første kvartal. Da har vi forutsigbarhet der. Men det vil nok komme nye diskusjoner på nyåret med departementet om hva som skjer videre.

Myrvoll presiserer at de har hatt en god og konstruktiv dialog med Samferdselsdepartementet i denne saken.

Slipper å bruke gammel ferge

Til NRK har Havila tidligere bekreftet at de to første skipene deres først vil bli levert etter årsskiftet, mens de to andre blir levert rundt et år senere. Derfor hadde de søkt departementet om å få slippe å seile med erstatningsskip.

Med den nye avtalen slipper de nettopp dette.

Havilas skip er forsinket fra verftet i Tyrkia og vil ikke være seilingsklare i løpet av kvartalet, opplyser Samferdselsdepartementet i meldingen.