Havila Kystruten har søkt Samferdselsdepartementet om å slippe å seile Kystruten med erstatningsfartøy.
Det skriver de selv i en pressemelding.
Rederiet skal seile langs norskekysten fra 1. januar, men får ikke klar et eneste skip til årsskiftet.
– Ikke behov
Administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten sier til NRK at det ikke er marked for så mange skip.
– Så lenge koronaen herjer og det er strenge reiserestriksjoner, så gjør markedssituasjonen at det ikke er behov for full trafikk på kystruten. Vi har derfor bedt Samferdselsdepartementet om en avklaring rundt hva som blir forventet, og også om de mener det trengs erstatningsfartøy.
Inntil videre seiler Hurtigruten alene langs kysten med redusert kapasitet: Kun to skip. Men ikke Bergen-Kirkenes, slik Kystruten er: Samferdselsdepartementet har bedt dem om å kun anløpe havnene fra Bodø og nordover.
– Med reiserestriksjoner fra myndighetene er det ikke marked for alle disse skipene. Det ser ikke ut som det vil bli bedre, sier Myrvoll i Havila Kystruten til NRK.
Ingen av de fire skipene rederiet har bestilt blir ferdige i tide.
Korona-uflaks
Det har vært flere humper i veien og skjær i sjøen for Havila på ferden mot å bryte Hurtigruten-monopolet.
– Spesielt denne koronasituasjonen har gjort det krevende, for vi vet ikke når dette går bedre. Det er mange uavklarte spørsmål, sier Myrvoll.
Det spanske verftet Barreras som skulle bygge to av de fire skipene gikk konkurs.
Kystruteskipene «Castor» og «Capella» blir bygd hos tyrkiske Tersan. Disse er forsinket, og ble sjøsatt i begynnelsen av september.
– De to første skipene vi får fra Tersan er litt forsinket på grunn av koronasituasjonen. De skulle egentlig ha vært klare til 1. januar, men kommer nå til Norge i løpet av første kvartal. Da setter vi dem umiddelbart inn.