Hopp til innhold

Denne landsdelen er minst villig til å øke bensinprisene for klimaets skyld

Nordlendingene liker dårlig at prisene kan stige på drivstoff, ifølge ny undersøkelse. MDG vil belønne dem som tar klimavalg, og øke prisene for dem med store utslipp.

Kjøpsvik i Tysfjord.

Befolkningen i Kjøpsvik og resten av Nord-Norge er mindre villig til å betale mer for drivstoff.

Foto: Ingar Storfjell / Aftenposten

Onsdag omtalte NRK hvordan Arbeiderpartiet lover å halvere regjeringens varslede avgiftshopp på drivstoff. De vil også skjerme deler av Norge for økning i pris de kommende fire år – da hovedsakelig utsatte deler i distriktene.

Og det virker å være populært.

En fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på oppdrag fra NAF viser at befolkningen i distrikter er de som er minst villig til å betale mer for drivstoff.

Ingunn Handegard, kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier til NRK at de synes Arbeiderpartiets forslag er interessant.

– Da tar man innover seg hvilket reisebehov det er i distriktene, samt at det mange steder ikke finnes noen alternativer til bilen.

NRK forklarer

Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Ville du akseptert økte drivstoffavgifter av hensyn til klima?

NAFs undersøkelse spør disse landsdelene om spørsmålet: 

  • Nord-Norge
  • Midt-Norge
  • Vestlandet
  • Østlandet
  • Sørlandet
  • Oslo
Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Slik svarer landsdelene

  • Nord-Norge: 64% sier nei
  • Midt-Norge: 48% sier nei 
  • Vestlandet: 56% sier nei
  • Østlandet: 57% sier nei
  • Sørlandet: 57% sier nei
  • Oslo: 37% sier nei
Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Slik svarer landsdelene

  • Nord-Norge: 21% sier ja
  • Midt-Norge: 37% sier ja
  • Vestlandet: 27% sier ja
  • Østlandet: 26% sier ja
  • Sørlandet: 21% sier ja
  • Oslo: 45 prosent sier ja
Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Distriktene vil ikke betale mer

NAFs undersøkelse kategoriserer også mellom by og land ved hjelp av sentralitetsindeksen. 

  • Sentralitetsindeksen er en kode med en verdi for hver kommune, som gir et mål for kommunens sentralitet. 
Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Distriktene vil ikke betale mer

NAF deler det inn i seks kategorier (1 til 6). Jo høyere tall, jo mindre sentralt bor vedkommende som er spurt. 

  • 1: 44% sier nei til økning i pris
  • 2: 44% sier nei til økning i pris
  • 3: 60% sier nei til økning i pris
  • 4: 64% sier nei til økning i pris
  • 5: 70% sier nei til økning i pris
  • 6: 66% sier nei til økning i pris
Hvem er villig til å betale mer for drivstoff

Distriktene vil ikke betale mer

De to kategoriene som er minst sentrale (5 og 6) er altså mest i mot en økning i pris. 

Men ikke alle er enig i at en prisdifferensiering er veien å gå. Torsdag skrev NRK at professor Frode Steen kaller det hele et «urealistisk politisk prosjekt».

Nå melder andre seg på i debatten, og MDG hevder de har løsningen som vil skåne distriktene, samt straffe de som ikke velger å være miljøvennlig.

Vil straffe storforbrukere

Thomas Johansen, stortingskandidat for MDG Nordland, er ikke er enig i at differensiering av drivstoffpriser er veien å gå.

– Karbonavgift til fordeling (KAF) er løsningen. En klimabelønning som gir penger tilbake til folk når de velger miljøvennlige alternativer. Vi ønsker å få ned forurensingen, og vi mener denne modellen vil gjøre nettopp det.

Ifølge naturvernforbundet er KAF en «Robin Hood»-avgift på karbon. De med høy inntekt, høyt forbruk og dermed stort karbonfotavtrykk betaler mer enn de får tilbake. De med lavt forbruk og dermed et lite karbonfotavtrykk, får mer tilbake enn de betaler inn.

Canada har allerede innført karbonskatten. MDG vedtok i 2019 at de vil kjempe for at også Norge skal gjøre det – og det er nå en del av deres partiprogram. Johansen mener det er på høy tid at KAF nå innføres.

Thomas Johansen, stortingskandidat MDG Nordland

Thomas Johansen, stortingskandidat i MDG Nordland, mener KAF er en rettferdig måte å belønne folk som tar miljøvennlige valg.

Foto: Marte Klemetsdal /

– Når de får det til i Canada, hvorfor skal vi ikke få det til her? Alle sammen forurenser, og da bør man betale for mengden forurensing. De som forurenser lite bør få betalt for nettopp det.

– Men hva med dem som bor i distriktene, der de kanskje ikke har mulighet til å velge noe annet enn bil med fossilt brennstoff? Skal de også straffes?

– Har du ikke alternativer skal du heller ikke straffes. Dette vil vi finne løsninger for. KAF er ikke vanskelig å implementere. Det handler om at vi må være villig til å følge prinsippet om at de som velger å forurense, kontra det motsatte, skal betale for det.

Ville du akseptert økte drivstoffavgifter av hensyn til klima?

Ja 30%

Nei 70%

Avstemningen er lukket. 9940 stemmer totalt

Viktig del av et større bilde

Naturvernforbundet har siden 2015 støttet innføring av KAF i Norge. Generalsekretær Maren Esmark sier til NRK at modellen kan være helt glimrende for Norge.

Men hun understreker at dette på ingen måte vil løse alle utfordringer knyttet til miljø.

– Vi trenger politikere som snakker om noe annet billig bensin. Det stemmer at KAF er en fin modell, men i tillegg må man se på løsninger for miljøvennlig transport i distriktene, samt bedre tilpasset kollektivtransport, sier hun og legger til:

Maren Esmark, generalsekretær Naturvernforbundet

Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Foto: Else Karine Archer / NRK

– Også vil jeg legge til at forslaget om billigere bensin i distriktene er gammeldags og lite fremtidsrettet. Det er virkelig et sidespor. Sibir og California brenner. Klimaendringene kommer raskt og dramatisk. Vi har ikke tid til slike løsninger.

Thomas Johansen sier til NRK at de vil fortsette å kjempe for at KAF blir innført i Norge.

– Klimabelønning har vært en del av grønne tanker i lang, lang tid. Det har vært forskjellige varianter, men vi mener KAF er veldig grønn politikk og vil derfor at det skal innføres i Norge.